08.04.2022 - 12:01
|
Actualització: 08.04.2022 - 14:01
Plataforma per la Llengua ha denunciat un nou cas de discriminació lingüística en un restaurant de Gandia, que va expulsar una família per parlar en català. “Que no sabeu parlar castellà? A Espanya sobra gent!”, els va cridar la cambrera de l’establiment. Quan els clients ho van plasmar en un full de reclamacions, el propietari del restaurant els va acusar de mentir i els va insultar.
🔴 NOU CAS D'AGRESSIÓ LINGÜÍSTICA
🟡 El personal del Restaurante Isabel de Gandia expulsa una família que demanava ser entesa en valencià: “Que no sabeu parlar castellà? A Espanya sobra gent!”
📣+ INFO: https://t.co/hRN6c29KQ1 pic.twitter.com/2jr2uLSz2s
— Plataforma per la Llengua País Valencià (@PlataformaPV) April 8, 2022
Els fets van passar el 31 de març al migdia quan un dels membres de la família va demanar un “terç de cervesa”, en català, i la cambrera va exigir a la família que s’expressara en castellà. Davant d’aquesta exigència, la família va optar per defensar el seu dret d’expressar-se en la seua llengua i va demanar que els atengués algú que, si més no, els entengués en català. Aleshores va acudir a la taula el propietari del local, que, els va acabar expulsant del restaurant.
L’endemà, el primer d’abril, dos membres de la família van tornar a l’establiment per omplir el full de reclamacions. La mateixa cambrera que els va atendre el dia abans els va dir: “Sou uns mal educats. Que no sabeu parlar castellà? A Espanya sobra gent!”. Els clients ho van transcriure literalment al full de reclamacions i quan van arribar el propietari i una altra cambrera i ho van llegir, els van dir que aquestes frases eren falses, els van escarnir la manera de parlar i els van insultar: “sou uns troglodites!”, van arribar a dir-los.
Plataforma per la Llengua es concentra davant de l’establiment
Per denunciar aquest nou cas de discriminació lingüística, una vintena de voluntaris de Plataforma per la Llengua es van concentrar ahir davant del restaurant. L’entitat també ha dit que estudia les vies per denunciar el comportament davant les institucions competents.
Plataforma per la Llengua considera que l’establiment ha incomplert el Decret legislatiu 1/2019, de la Llei de l’Estatut de les persones consumidores, perquè ha vulnerat el dret dels consumidors a utilitzar qualsevol de les llengües oficials al País Valencià. Segons l’entitat, l’establiment tampoc ha fet cas a la Llei 4/1983, d’ús i ensenyament del català, que explicita el dret d’expressar-se en aquesta llengua.