23.04.2019 - 05:00
Han passat quinze anys des que el Gabinet de Didàctica del Jardí Botànic va començar a col·laborar amb la revista Mètode amb una secció pròpia: «El Jardí Animat». Aquesta col·laboració va nàixer l’any 2003 amb la idea d’acostar la botànica i la ciència a les famílies, proposant activitats senzilles que es pogueren realitzar a casa, amb materials accessibles i quotidians, i amb uns resultats sorprenents i cridaners; «curiorífics» que diria l’Alícia de Lewis Carroll. Avui dia, hi ha moltes activitats de divulgació científica en forma de jocs, així com programes de televisió i tallers, entre els quals destaca Expociència, una cita anual que la Universitat de València celebra en el Parc Científic i és un punt de trobada entre el ciutadà i la ciència.
Han estat quinze anys recorrent un camí que ha passat per més de cinquanta activitats orientades a explorar els aspectes més cridaners de la botànica, la jardineria, i la ciència en general. Som producte de les nostres amistats i hem comptat amb alguns assessors extraordinaris: destaquem, per la seua especial implicació i amistat, Fernando Sapiña, al qual volem recordar. També han ajudat en aquest recorregut nombrosos estudiants de pràctiques que durant aquests anys han estat amb nosaltres en el Gabinet de Didàctica, siga amb les seues idees, les seues imatges, o la seua participació en els nostres vídeos i fotografies. La majoria de les nostres activitats són producte de la seua col·laboració i immens entusiasme per contribuir a fer aquesta tasca el millor possible. Tots ells ens han aportat visions diferents des de moltes titulacions distintes: biologia, medi ambient, pedagogia, educació social, comunicació audiovisual, turisme, i fins i tot hem tingut alumnes del Màster en Gestió Cultural. La majoria han vingut a aquesta institució impulsats per aquesta publicitat impagable que és la denominació d’origen «Jardí Botànic».
Aquesta col·laboració amb Mètode ens ha impulsat cada trimestre a plantejar-nos una activitat segons uns cànons de realització: ús de materials sostenibles i accessibles, resultats clars i senzills de comprendre i, sobretot, poder dur-la a terme en grup o en família per a despertar la nostra capacitat de sorpresa.
Activitat
Aquesta activitat que propose té a veure amb els meus trenta anys de treball al Jardí Botànic, dels quals em sent enormement afortunada. Per això, per a aquesta ocasió, he preparat, no una activitat científica, sinó un regal. Les plantes ens proporcionen una infinitat de regals cada dia i la seua proximitat ens acosta a la vida. El meu regal és un record dels diferents elements que configuren el Jardí i que he recollit a un quadre per a poder emportar-me’ls, ja que no puc endur-me els majestuosos arbres, l’olor de fresc, els colors de les flors, les formes dels fruits i llavors… Amb aquests materials he preparat un collage que representa elements que han sigut la meua visió quotidiana durant trenta anys, perquè crec que el Jardí en si mateix és una obra d’art.
Llig l’article sencer al web de Mètode
Mª José Carrau, responsable del Gabinet de Didàctica del Jardí Botànic de la Universitat de València entre els anys 1988 i 2018.