Un projecte proposa als alumnes servir-se el menjar “com a casa”

  • 30 escoles apliquen la iniciativa que dóna més autonomia als menors

VilaWeb
Redacció
16.08.2017 - 12:49

30 escoles apliquen la iniciativa que dóna més autonomia als menors

BARCELONA, 16 (EUROPA PRESS)

Un projecte de l’empresa 7 i Tria proposa als alumnes servir-se el menjar “com a casa” en una experiència que han iniciat amb èxit una trentena de menjadors escolars catalans amb 7.000 nens, ha explicat a Europa Press el gerent de l’entitat, Oriol Carbonell.

Els canvis que proposa el projecte ‘Servim-nos com a casa’ passen per substituir les safates per plats de policarbonat, les grans olles per fonts més petites amb cullerots i coberts per servir i la reintroducció de la cistella casolana per al pa.

Amb aquesta experiència, detalla Carbonell, “els nens ho decideixen pràcticament tot: com s’asseuen, com se serveixen, com s’organitzen i, sobretot, la quantitat de menjar que mengen”.

MENGEN MÉS AMANIDA

Per a la sorpresa de monitors i promotors de la iniciativa, els nens mengen més amanida i es mostren més responsables entorn de les taules de vuit persones a les quals s’organitzen per servir-se i també per canviar de plats.

Per a Carbonell, es tracta d’adaptar-se als “menjadors del segle XXI” amb un nou concepte d’autogestió de la sacietat també per part dels menors, que va introduir l’Agència de Salut Pública de la Generalitat en el document ‘Acompanyar els àpats dels infants. Consells per a menjadors escolars i per als famílies’.

“Cada nen sap el que necessita el seu organisme”, defensa el representant, que ha subratllat l’evolució que han registrat els menjadors escolars al llarg de la història.

“El que hem fet és adaptar el concepte d’autogestió d’oci a la del temps de menjar” per millorar la regulació de la sacietat i de l’apetència amb l’acompanyament dels monitors.

Com a principals avantatges, destaca la reducció del desaprofitament alimentari, perquè “el que hi ha al plat s’ho mengen, ja que s’ho han servit”.

EL NEN GUANYA AUTONOMIA

El monitor perd autoritat, però guanya influència sobre el nen, que millora en autonomia i capacitat de decidir, i la relació és més fluïda, ha subratllat el també vicepresident de l’Associació Catalana d’Empreses de Lleure, l’Educació i la Cultura (Acellec).

Al seu judici, “l’altre gran avantatge per part de l’adult és que pren més consciència del seu protagonisme com a educador, la seva importància pel fet d’acompanyar en els àpats és definitiva”.

Per garantir la qualitat del projecte, en el curs 2015-2016 es va dur a terme una experiència pionera en tres centres –Escola Pau Vila d’Esparreguera, Escola Les Vinyes Verdes de la Beguda Alta i Escola Vallgorguina a Vallgorguina– i després es va portar a 20 menjadors escolars, arribant als 30 actuals.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor