Un projecte europeu amb investigadors catalans desenvolupa una bateria per a cotxes elèctrics més lleugera i eficient

  • Els impulsors preveuen que la innovació s’integrarà al mercat en 5 anys

VilaWeb

ACN

13.05.2019 - 14:25
Actualització: 13.05.2019 - 14:34

El projecte ALISE ha presentat avui a la seu de la Comissió Europea a Barcelona una demostració d’una bateria per a cotxes elèctrics després de quatre anys d’investigació. Els investigadors, coordinats des de Catalunya, han aconseguit arribar a una tecnologia més lleugera de la que hi ha al mercat, però el coordinador del projecte ALISE del centre tecnològic Leitat, Christophe Aucher, ha afirmat que encara queda molt camí per poder posar la bateria dins d’un cotxe i ha marcat cinc anys com a moment per a la seva integració al mercat.

El projecte s’ha coordinat des de Catalunya a través del centre tecnològic Leitat i compta amb la participació de les empreses Idneo, Ficosa i Seat com a socis locals.

Durant la presentació dels resultats del projecte, el director de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona, Ferran Tarradellas, ha afirmat que dos terços del creixement de la UE són innovació. Tarradellas ha defensat que el projecte ALISE 0contribueix a complir amb els objectius de l’economia circular perquè permet donar un nou ús a un subproducte industrial com és el sofre’.

Un dels avantatges de la bateria de liti-sofre, comparada amb la bateria de liti-ió, és que l’autonomia (número de quilòmetres) va en augment del 10%, i els investigadors preveuen que, a cinc anys vista, la tecnologia podrà arribar a doblar l’autonomia i evolucionar de 100 a 200km. Per altra banda, la reducció del pes de la bateria és un altre punt que han destacat, ja que han aconseguit disminuir-lo un 15%, i asseguren que en un futur la bateria podria pesar la meitat del que pesa el prototip actual. El coordinador del projecte ALISE del centre tecnològic Leitat, Christophe Aucher, ha afegit que no només és necessari omplir els carrers de cotxes elèctrics per millorar el medi ambient, sinó que també és necessari resoldre un tema econòmic.

Aucher ha explicat que els països europeus posen taxes per gram de CO2 produït, i ha alertat que si els productors de cotxes no implementen “energia neta” a les seves bateries, les empreses no podran pagar les taxes. Per aquest motiu, el coordinador del projecte ha lamentat que si això passa es tancarà un sector tan important a Europa com és l’automoció.

En aquest sentit, Aucher ha explicat que falta reforçar ‘el cicle de vida’ de la bateria, que a l’hora de carregar agafa una alta temperatura. És per això i altres millores que la producció real de la bateria es realitzarà en cinc anys, segons les prediccions dels investigadors del projecte.ALISE és un projecte finançat per la Comissió Europea amb quinze socis d’arreu d’Europa entre universitats, centres de recerca i empreses de cinc estats membres de la Unió Europea (Itàlia, Regne Unit, Espanya, Alemanya i França).

El projecte ALISE porta quatre anys en el desenvolupament d’una bateria lite-sofre amb una energia de 310Wh/kg per a cotxes elèctrics o híbrids recarregables. Aquest projecte té un pressupost de 6,89 milions d’euros, finançat pel programa ‘Horitzó 2020’ de la UE.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor