Un projecte de lluita contra l’estigma de la salut mental s’estén a 60 instituts

  • Un projecte de lluita contra l'estigma de la salut mental de l'entitat Obertament s'implantarà aquest curs en uns 60 instituts catalans i 3.500 alumnes, doblegant el nombre dels quals ho van acollir l'any passat.

VilaWeb
Redacció
14.09.2017 - 14:32

BARCELONA, 14 (EUROPA PRESS)

Un projecte de lluita contra l’estigma de la salut mental de l’entitat Obertament s’implantarà aquest curs en uns 60 instituts catalans i 3.500 alumnes, doblegant el nombre dels quals ho van acollir l’any passat.

El projecte ‘What’s up!’, que es realitza en tercer d’ESO, consta de nou unitats didàctiques que aborden sis àmbits d’educació i un testimoniatge que visita l’aula, ha explicat aquest dijous en roda de premsa la cap de projectes d’Obertament, Anaïs Tosas.

Ha afirmat que és un projecte flexible en el qual recomanen que s’abordi la salut mental en un mínim de quatre assignatures, que poden anar de Biologia a Cultura i valors, però també en Matemàtiques i Educació física.

‘What’s up!’, que compta amb la col·laboració de la Conselleria d’Ensenyament de la Generalitat i l’Obra Social La Caixa, es va iniciar en el curs 2015-2016 en nou centres, va passar a 22 centres el curs passat i ara arribarà a uns 60 en el 2017-2018.

Toses ha remarcat que es tria tercer d’ESO perquè els 14 anys és l’edat en què els estudis coincideixen a assenyalar com el punt incipient dels trastorns mentals.

Empar Llopis, docent de l’institut Ventura Gassol de Badalona (Barcelona), un dels centres que imparteix el projecte, ha assegurat que a nivell curricular ha servit, però també a nivell emocional, perquè ha servit per trencar barreres.

Des de la Conselleria d’Ensenyament, Montse Ortiz, del Servei d’Orientació, ha ressaltat que és un projecte que “sacseja”, i que es produeix un canvi de mirada tant en els alumnes com en els professors.

Una de les activistes d’Obertament que participa en el projecte relatant la seva experiència ha remarcat que la salut mental segueix sent un tabú i ha subratllat que posar “una llavor en l’institut pot ajudar” al fet que els alumnes s’obrin.

ESTUDI

En un estudi de l’entitat sobre ‘L’estigma i la discriminació en salut mental’, publicat l’any passat, revelava que un 29,5% dels joves amb un trastorn mental han estat discriminades per part dels seus companys; un 51,3% de les persones amb un trastorn han decidit van ocultar al professorat, i un 53% als seus companys.

El 18,9% de les persones amb un trastorn mental asseguren haver estat discriminats per part del professorat, amb actituds de sobreprotecció i control; l’evitació i el rebuig, i les burles o el menyspreu.

AVALUACIÓ

El projecte ‘What’s up!’ ha fet una avaluació que ha reflectit que la seva implantació “disminueix significativament” l’estigma dels alumnes cap a les persones amb problemes de salut mental, un canvi que es manté sis mesos després.

Els centres han valorat molt positivament la proposta i repetiran el curs següent, recomanant a uns altres que ho implanti i considerant que el treball sobre salut mental amb l’alumnat ha estat positiu.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor