10.04.2023 - 20:00
|
Actualització: 10.04.2023 - 22:40
La Setmana Santa no acostuma a ser un període amb gaire moviment en el terreny econòmic. Però la d’enguany, més enllà de les bones notícies que ha causat en el sector turístic, amb mostres públiques d’optimisme per part de molts hotelers i restauradors catalans, ens ha portat un seguit de dades que són molt importants i que cal ressaltar com cal. Tant dins com fora de casa.
Per ordre d’importància, sense dubte, començaria pel comunicat dels quatre principals instituts econòmics alemanys, que han revertit la situació prevista per al país, i han passat d’un pronòstic de l’augment del PIB per a enguany del -0,4% de la tardor al +0,3% actual. Realment, no és una taxa engrescadora, però és un canvi remarcable en l’òptica d’aquestes institucions, que tenen respecte i credibilitat màxims, perquè acostumen a mostrar-se implacables en les seves opinions.
I, segons que han explicat, finalment l’activitat econòmica s’ha mantingut més bé que no es temia fa uns mesos, i fins i tot albiren que ha pogut créixer lleugerament aquest primer trimestre. La raó principal que addueixen és que la pèrdua de poder adquisitiu de la població ha estat més baixa que no s’esperava per la davallada dels preus de l’energia. Les implicacions d’aquest canvi de registre de futur en el gegant europeu són importants per a la resta de països de la zona euro. I, evidentment, per a Catalunya, no en va, és el nostre segon millor client, on va el 10% de les exportacions.
Aquesta setmana també hem sabut l’Índex PMI Compost d’Activitat Total de S&P Global per a l’estat espanyol, corresponent al març, que ha estat molt positiu. Així, ha augmentat dels 55,7 punts del febrer, als 58,2 del març, cosa que indica una expansió del sector privat de l’estat espanyol per tercer mes consecutiu, la més forta d’ençà del novembre del 2021. El repunt reflecteix una millora notable en tots dos sectors estudiats, encara que el creixement dels serveis ha continuat superant el del sector manufacturer. En línia amb la tendència analitzada per a la producció, les noves comandes rebudes, en total, per l’economia del sector privat, també han augmentat al ritme més fort d’ençà del novembre del 2021. Al març es va poder veure un augment renovat en els volums de la cartera de comandes al sector manufacturer i les empreses de serveis van registrar un creixement sostingut i marcat.
Cal dir que segons els directors de compres, l’estat espanyol va ser, amb gran diferència, el país que va registrar el resultat més bo al març, atès que va tenir un augment fort de l’activitat total i el ritme més ràpid en gairebé un any i mig. Mentrestant, les dues economies més grans de la zona euro, Alemanya i l’estat francès, també van tenir una millora dels ritmes de creixement fins a les màximes de deu mesos, encara que van continuar endarrerides respecte de la resta dels països estudiats.
Paral·lelament a aquestes dades, aquí, el dia 4 d’abril vam saber la darrera estimació de creixement del PIB en temps real, que fa l’AIReF. Ha estat una sorpresa, perquè ens diu que el PIB de l’estat espanyol creix el primer trimestre al voltant del 0,7% trimestral, una xifra molt més alta que no s’esperava. Pensem que els analistes del panel de Funcas, que ja havien millorat l’estimació per al creixement anual ara fa un mes, calculaven un augment del 0,1% per al primer trimestre. I, continuant amb l’AIReF, la conseqüència directa de la dada referida és que el creixement interanual se situaria en el 3,3%. Evidentment, manca l’aplicació d’un seguit de dades, però el que ens diu aquesta estimació –més enllà de la xifra concreta– és que l’activitat rutlla més que no s’havia anat dient.
Així ho sembla demostrar també l’últim “monitor de consum” de CaixaBank, en què s’exposa que l’activitat de targetes espanyoles va continuar guanyant dinamisme la tercera setmana de març. A la mitjana del mes, l’activitat creix del 7% interanual i millora el ritme de creixement del mes de febrer. Per la seva banda, l’activitat de targetes estrangeres continua registrant una taxa de creixement molt elevada, d’un 26% interanual al març, després d’haver-se disparat d’un 48% al gener i d’un 30% al febrer, a l’avantsala d’aquesta cita turística. És un indicador més a tenir en compte en aquest context de millora que sembla que s’apunta per diversos angles.
Dimarts passat, quan vaig rebre l’indicador de vendes de Comertia, que analitza l’evolució del consum el mes de març, em va agradar llegir que el 52% dels empresaris afiliats deia que es percebia alegria en els consumidors. És una dada qualitativa que no es pot deixar de banda, atès que, per exemple, la Setmana Santa sembla que ha seguit la mateixa tònica, segons que diuen els hostalers.
Segons l’informe, les vendes dels establiments han registrat un augment del 18,5% en relació amb el març de l’any passat, i el volum d’unitats venudes ha crescut d’un 9,4%, fet que torna a mostrar l’impacte de la inflació en la major part dels sectors d’activitat. Però, malgrat l’efecte dels preus, em sembla una dada molt positiva. A més, el 97% de les empreses del grup ha augmentat la facturació durant el març, respecte del mateix mes de l’any passat.
En el primer trimestre, l’indicador Retail Comertia ha recollit creixements a doble dígit gairebé en totes les categories d’activitat. També em sembla un fet significatiu. El mes de març els sectors de lleure i cultura, els anomenats altres –amb l’automoció de més important– i complements de la persona, són els que han crescut més, amb augments del 28%, 23% i 22,8%, respectivament. Sectors com ara la moda (21,3%), restauració (18,7%), parament de la llar (12,1%), alimentació no bàsica (9,3%) i alimentació bàsica (8,9%) també han tingut creixements importants. Respecte de l’abril, la previsió que fan els establiments sobre les vendes és créixer d’un 11,5%, principalment per l’impacte de la Setmana Santa.
En definitiva, sembla que tot plegat va consolidant un tomb positiu. És lent, perquè la situació encara és plena d’incerteses, amb la guerra d’Ucraïna i els preus del petroli com a riscs més importants. Alemanya mira de superar la conjuntura i veu com milloren les exportacions. I aquí, el turisme, que torna a recuperar xifres bones, conjuntament amb el creixement dels afiliats a la Seguretat Social i l’amorosiment de la inflació, revifen les esperances. Certament, encara som lluny de poder tirar coets, però, de moment, i si no vénen més sorpreses, sembla que ja deixem enrere la pitjor part. Que no és poc…