Un informe de la Xarxa Vives veu “estancada” l’equitat en l’accés a la universitat

  • Observa diferències de gènere segons carrera i detecta que el 20% d'estudiants va tindre ansietat durant la Covid

VilaWeb
Europa Press
25.05.2022 - 00:19

La Xarxa Vives ha assegurat, en la tercera edició de l’informe Via Universitària, que el sistema universitari “s’estanca” en l’avanç cap a l’equitat en l’accés: en 2021 el 9,1% dels estudiants són considerats de classe social baixa, mentre que en l’última entrega, de 2018, eren el 10,6%.

En una roda de premsa aquest dimarts, els responsables de l’estudi –basat en una enquesta a 50.000 estudiants de les universitats de parla catalana– han concretat que es considera de classe baixa als alumnes els pares dels quals tinguen nivell d’estudis obligatori i treballs no qualificats.

El 58,8% dels estudiants són considerats de classe alta i el 32,1% de classe mitjana, i els autors no observen diferències significatives entre grau i màster ni una evolució des de 2018: “Açò no ha avançat”, en paraules del coautor Ernest Pons. En l’estudi han participat prop de 50.000 estudiants de 20 universitats de Catalunya, Comunitat Valenciana, Balears i Andorra.

A més, el 53,8% dels enquestats cita els progenitors com a principal font d’ingressos (el 63,5% viu amb els pares), i la suma del suport familiar i el propi treball suposa el manteniment per a més de tres quartes parts de l’alumnat, mentre que el 17,2% rep beca.

“Només” el 49% d’estudiants, segons l’expressió usada pel coautor Ramon Llopis, treballa, ja siga ocasionalment (el 23% del total) o amb una dedicació superior a les 35 hores setmanals (el 10%).

L’estudi ha identificat “diferències clares” de gènere: tot i que les dones són el 64% dels alumnes, la seua presència en àrees com les enginyeries o les tecnologies de la informació i la comunicació és inferior al 20%, mentre que en certes disciplines de les branques de la salut i de les humanitats arriben a fregar el 80%.

Açò, segons la coautora Anna Prada de Conflent, es deu a diferents “imaginaris” de carreres de dones i carreres d’homes, alguna cosa molt difícil de canviar en la seua opinió i que tampoc ha evolucionat en els últims 10 anys, a tenor de la matrícula femenina en enginyeria.

A més, les carreres més feminitzades són escollides per les aptituds i la vocació, mentre que en les titulacions amb més homes els estudiants es van basar en les eixides professionals i la perspectiva salarial.

El 19,5% dels estudiants afirmen haver patit ansietat en els 12 mesos centrals de la pandèmia de Covid-19 i el 17,1% depressió, xifres que s’eleven al 22,8% i el 26,4%, respectivament, si es pregunta si alguna vegada ho han experimentat.

“Serà necessari un seguiment. Les universitats han de tindre més en compte la vulnerabilitat psicològica dels estudiants per a programar i planificar estudis”, segons Llopis.

L’estudi ha observat una major percepció de metodologies docents ‘innovadores’ a causa de la irrupció de la Covid (del 5,3% al 12,2%), i de metodologies considerades ‘actives’ (del 34% al 39,4%).

Els enquestats també han identificat la impossibilitat de veure als seus companys i als professors com la major dificultat generades per les classes online (per damunt de la conciliació, la càrrega de treball o la comprensió de l’organització de les assignatures).

Malgrat açò, 4 de cada 10 estudiants fan una valoració positiva de la resposta de la seua universitat durant el primer cuadrimestre del curs 2020-2021, el 30% es mostren indiferents i menys del 30% la veuen poc adequada.

Per tot açò, l’estudi proposa oferir alternatives al finançament familiar per a facilitar l’equitat en l’accés, flexibilitzar els itineraris i atraure talent femení.

També recomana revisar la presencialitat, ampliar la formació del professorat, reforçar la renovació metodològica i disposar de més informació sobre els estudiants.

 

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor