15.05.2017 - 11:49
|
Actualització: 15.05.2017 - 19:59
L’Institut Català de la Salut (ICS) ha tingut primera hora d’aquest matí un greu problema informàtic: hi havia ambulatoris i centres d’atenció primària en els quals no es disposava d’internet ni podien accedir a les bases de dades dels historials clínics dels pacients. Fonts de l’ICS han dit que no tenien coneixement de l’abast del problema, i que no ho podran dir fins que disposin de la informació que els ha de donar Telefónica, que és amb qui tenen contractat el servei d’internet. Tampoc no se sap quan es podrà restablir el servei.
L’única cosa que ha dit Telefónica a l’ICS és que es descarta que es tracti de cap conseqüència del ciberatac global amb el virus Wannacry que des de divendres afecta milers d’usuaris i empreses a tot el món.
Afectacions puntuals a xarxa informàtica d'alguns centres de l'ICS degudes a tall de subministrament elèctric sense relació als ciberatacs
— Salut (@salutcat) May 15, 2017
VilaWeb s’ha posat en contacte amb un metge d’un CAP de Vilanova i la Geltrú (Garraf) i ha explicat que el seu centre s’ha vist afectat per la incidència des de primera hora del matí. ‘Ha estat un caos. Des de Salut no se’ns ha comunicat res. Només ens han dit que podria ser una incidència de llarg termini’. Concretament tenen problemes per accedir a l’ECAP, un programa informàtic que serveix per accedir a la informació clínica d’atenció primària del pacient, gestionar derivacions, baixes o prescripcions de receptes. A partir de les 11, alguns mòduls d’aquests programes estan començant a funcionar de forma intermitent, pel que el personal mèdic sospita que es podria tractar d’un atac informàtic i no d’un tall en el subministrament, com ha informat Salut a través de les xarxes socials: ‘Creiem que un tall de llum no pot ser perquè sinó, no hauria funcionat res i sí que teníem internet’.
Internet també va. El que no va és #ECAP i SIAP #ECAPUT #aprimaria És perillós treballar sense tenir informació clínica dels pacients
— Josep Vidal-Alaball MD, PhD, MPH (@jvalaball) May 15, 2017
O el doctor Elias Casals, del CAP Sant Miquel de Granollers:
El mail funciona perfectament i no costa gaire informar els milers de treballadors i usuaris més ràpidament dels problemes #eCAPut
— Elias Casals (@EliasCasals) May 15, 2017