Un estrany accident d’avió liquida Ievgueni Prigojin dos mesos després d’haver-se rebel·lat contra Putin

  • El govern rus identifica el cap del grup Wagner com un dels ocupants de l’avió que s’ha estavellat a Tver · La mort de Prigojin tanca el sorprenent episodi de la rebel·lió contra Putin del juny i reforça encara més el seu poder

VilaWeb
Una fotografia difosa pel govern rus mostra les restes de l'avió estavellat.

VilaWeb – Agències

24.08.2023 - 02:10
Actualització: 24.08.2023 - 08:03

Ievgueni Prigojin, el cap del grup de mercenaris Wagner que va encapçalar una revolta contra el Kremlin al juny, ha estat identificat oficialment com un dels passatgers d’un avió civil que es va estavellar ahir a la regió de Tver, a Rússia, i en què es van morir tots els qui hi anaven a bord, tres pilots i set passatgers. La confirmació ha arribat per l’agència de notícies estatal russa TASS, que cita el servei de premsa del Ministeri de Situacions d’Emergència.

Hores després de la notícia de l’accident, el cap de l’oficina del president d’Ucraïna, Andrii Yermak, va publicar un enllaç d’àudio a Telegram amb la cançó d’AC/DC “Highway to Hell” (“Autopista a l’infern”), sense cap més comentari. L’accident va ser en la vigília del Dia de la Independència d’Ucraïna, que també marcarà els divuit mesos d’ençà que Rússia va engegar la invasió.

Poc abans de l’accident, Serguéi Surovikin, un general molt ben considerat pròxim al cap del grup Wagner va ser acomiadat del càrrec de comandant de la força aèria russa i va ser destinat en un altre lloc del Ministeri de Defensa, segons els canals russos de Telegram i l’agència de notícies estatal RIA Novosti. Surovikin no s’havia vist en públic d’ençà de la rebel·lió del juny.

Entre els morts, també hi figura Dmitri Utkin, un dels col·laboradors principals de Prigojin, cap operatiu del grup de mercenaris Wagner. És responsable del comandament i la formació de combat de les tropes del grup. Utkin és un antic oficial de les forces especials i tinent coronel de l’agència d’intel·ligència exterior de l’exèrcit rus, el GRU.

Imatge d’arxiu de Prigojin i un grup dels seus mercenaris a Bakhmut.

La mort de Prigojin accelerarà l’anunciada presa de control formal per part del govern rus del grup de mercenaris, que té una àmplia xarxa de relacions a l’Àfrica, incloent-hi Mali i la República Centreafricana, on ofereix serveis de seguretat als dirigents de les juntes militars.

“És probable que els russos tranquil·litzin els dirigents de les juntes africanes respecte del seu suport i assumeixin un paper més gran i tot del que tenia Wagner”, ha dit al Post un diplomàtic europeu familiaritzat amb la situació.

Prigojin havia desaparegut gairebé del tot de la vista pública després d’haver encapçalat la revolta, en què els seus combatents mercenaris van ocupar breument una caserna militar al sud de Rússia i van marxar cap a la capital, cosa que va sorprendre el president Vladímir Putin i els dirigents militars del país.

Sota un acord negociat amb Putin pel president bielorús, Aleksandr Lukaixenko, Prigojin va estar d’acord a suspendre la revolta en canvi de perdons i la capacitat de traslladar els seus combatents a Bielorússia.

D’aleshores ençà, Prigojin ha estat vist a la seva ciutat natal, Sant Petersburg, assistint a una cimera entre Rússia i l’Àfrica, i en un vídeo borrós amb poca llum que el mostrava instruint les seves tropes a Bielorússia sobre com comportar-se en la seva nova base a l’exili.

El Comitè d’Investigació de Rússia, l’organisme investigador de delictes greus en aquest país, ha anunciat l’obertura d’una investigació sobre l’accident, i examina possibles vulneracions de les normes de trànsit aeri i de seguretat. A Telegram, el comitè ha dit que un equip d’investigació feia exàmens forenses a la zona per establir-ne les causes.

L’Agència Federal de Transport Aeri de Rússia també ha engegat una “comissió creada especialment” per investigar el cas, que “ha començat a recopilar materials factius sobre la formació de l’equip, l’estat tècnic de l’aeronau, la situació meteorològica de la ruta de vol, el treball dels serveis de despatx i l’equip de ràdio a terra”.

En un vídeo publicat ahir a Telegram, es pot veure un avió caient del cel. El qui l’enregistra crida, en rus: “Collons, és un dron! Tomba, dos cops, explota i cau!” A mesura que passen els segons, una fumera negra es veu a la distància. El vídeo, juntament amb uns altres que mostren un avió que cau, es va compartir poc després d’haver-se sabut la notícia. Storyful ha geolocalitzat primer el vídeo a Kujenkino, un assentament a la regió de Tver, cosa que The Washington Post també ha confirmat i que significa que les imatges corresponen a l’accident.

Policies russos controlen l’accés al lloc on s’ha estavellat l’avió (fotografia: Anatoli Maltsev).

A Rússia, van sorgir immediatament teories sobre la causa de les explosions que van fer caure el jet privat, que especulaven que es tractava d’un atac “terrorista” o deien que l’avió havia estat atacat per les defenses aèries russes. Testimonis oculars van sentir dos cops forts abans no esclatés l’avió, segons que informen els mitjans russos. No hi ha confirmació oficial de la causa de l’accident.

Analistes prominents, incloent-hi el consultor polític vinculat al Kremlin Serguéi Markov, i Alexei Venediktov, cap de l’emissora de ràdio dissolta Echo de Moscou, van complicar més l’afer quan van dir que Prigojin podria haver anat a bord d’un segon jet, que va aterrar minuts més tard a l’aeroport moscovita d’Ostafievo.

“Encara necessitem saber moltes coses”, ha dit Markov, conegut pel seu paper a difondre propaganda del Kremlin. Malgrat això, va dir que si Prigojin havia estat assassinat, aleshores probablement era “un atac directe organitzat per Ucraïna”.

També va dir: “Els russos podrien haver-lo matat, sí. Però si s’hagués donat l’ordre de liquidar Prigojin, l’haurien matat a ell tot sol, i no haurien matat gent innocent. I si Putin ho hagués volgut, l’hauria fet detenir i llestos.”

Alguns coneguts blocaires militars russos van encoratjar anit els seus lectors a ser pacients i esperar més informació. En tot cas, va escriure un d’ells, un assassinat de Prigojin tindria “conseqüències catastròfiques”.

“Els qui van donar l’ordre no entenen gens l’estat d’ànim a l’exèrcit”, ha escrit Roman Saponkov a Telegram, sobre l’especulació que l’accident formava part d’un assassinat coordinat del cap del grup Wagner, que era molt popular entre els russos partidaris de la guerra.

Per afegir encara més elements a la confusió, almenys dos avions afiliats a Wagner van ser a l’aire prop de Moscou la nit d’ahir, segons el canal de Telegram afiliat a Wagner Grey Zone.

El primer, registrat com a RA-02795 i en què suposadament viatjaven partidaris del grup, és el que s’hauria estavellat poc després d’enlairar-se de Moscou i que segons Flightradar24 va desaparèixer a les 18.11, hora local, a uns vint quilòmetres a l’oest de la ciutat de Tver. Segons el govern rus, l’avió volava de Moscou a Sant Petersburg.

Aquest jet, un Embraer Legacy 600, havia estat relacionat amb Prigojin unes quantes vegades. El diari bielorús Hajun ha informat que era l’avió que havia portat Prigojin a Bielorússia unes quantes vegades després del cop avortat de Wagner a Rússia.

Un segon avió, registrat com a RA-02748, es va enlairar de Sant Petersburg a les 18.46, hora local i va aterrar a Moscou poc després de les 20.00. No és clar si aquest avió, un Embraer ERJ-135BJ Legacy 650, s’havia relacionat amb Wagner ni qui hi pot haver anat a bord, però ahir el canal Grey Zone va informar que era propietat de Prigojin.

No és la primera vegada que Prigojin pateix un estrany accident d’avió. L’octubre del 2019 un avió militar rus An-72 va estavellar-se al Congo amb vuit passatgers. I les fonts oficials van anunciar que hi havia Ievgueni Prigojin.

Més tard, el cap del grup Wagner va reaparèixer en públic i no es va arribar a explicar mai què havia passat. Prigojin havia viatjat al Congo per entrevistar-se amb el president Félix Tshisekedi i oferir-li els seus mercenaris. Però l’entrevista no es va acabar fent, de manera que va decidir de tornar cap a Rússia. Hores després es va estavellar l’avió i es va difondre tant al Congo com a Rússia que Prigojin s’havia mort. Més tard, es va comprovar que havien mort dos ciutadans russos no relacionats amb ell i uns quants militars congolesos i membres de l’entorn presidencial.

L’avió era un aparell rus que es feia servir per transportar càrregues al Congo i volava de Goma a Kinshasa quan, de sobte, va desaparèixer del radar.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor