09.11.2023 - 20:08
|
Actualització: 09.11.2023 - 21:02
La Plataforma per la Llengua i la UGT han demanat al govern de Catalunya que incorpori l’ensenyament del català al currículum de tota la Formació Professional (FP). En una roda de premsa aquest matí, ambdues entitats han presentat un manifest conjunt amb deu mesures per a revertir una situació que, segons la directora de la Plataforma Rut Carandell és anòmala i requereix una intervenció urgent.
Per a protegir els drets lingüístics dels estudiants de l’FP, la Plataforma i la UGT exigeixen augmentar els recursos i el nombre de professors de català, com també modificar el Decret del Règim Lingüístic impulsat pel departament d’Educació perquè l’FP no quedi exclosa. També han fet una crida a entitats i institucions perquè col·laborin i signin el manifest.
Així, el sindicat i l’organització han denunciat que no s’imparteixi cap hora d’aprenentatge de català en el currículum de l’FP, ni en la formació reglada ni en la no reglada, ni tampoc en la formació del servei d’Ocupació de Catalunya (SOC). Una situació, que, segons han expressat, és especialment anòmala tenint en compte que durant el curs 2023-24 l’FP ha batut un rècord d’alumnat, amb un creixement de 8.293 alumnes respecte al curs anterior, segons que ha detallat Núria Solé, vicesecretària general d’UGT.
Segons Jesús Martín, responsable de l’FP de la Federació de Serveis Públics de la UGT de Catalunya, el currículum de l’FP permet aquesta modificació i cal fer-la per restablir la normalitat. “Hem de demanar al govern que inclogui mòduls d’aprenentatge de la llengua sense distinció”, ha insistit.
Entre les peticions, UGT i la Plataforma reclamen un augment del professorat de català per respondre a la demanda d’alumnat, que s’hauria de materialitzar amb la creació d’un nou grau de didàctica de la llengua o bé oferint més places del màster que permet impartir classes de català a secundària i a l’FP. Així, també han reclamat que el Servei d’Ocupació de Catalunya s’impliqui per assolir aquest objectiu amb formacions específiques d’ensenyament de la llengua, i així poder garantir un cert nivell de domini lingüístic.
De la mateixa manera, han demanat a la col·laboració de l’Agència Pública de Formació Professional de Catalunya i del Consorci per la Normalització Lingüística, sobretot en aquells centres on hi hagi menys competència, com per exemple als centres d’alta i màxima complexitat.
Pel que fa a l’alumnat nouvingut, han exigit reforçar les aules d’acollida en llengua catalana amb l’objectiu que aquests estudiants tinguin les mateixes competències en català que la resta. “El personal docent ha de tenir la capacitació lingüística i pedagògica per afavorir una immersió lingüística des del principi”, diuen al manifest.
Règim del decret lingüístic d’Educació
D’altra banda, la Plataforma ha aprofitat l’ocasió per celebrar el decret del règim lingüístic que el departament d’Educació està preparant per reforçar la seguretat jurídica dels centres en l’ensenyament de les llengües. Però han insistit que, en el cas de l’FP, no és prou específic. En concret, el decret estableix que els ensenyaments en FP han d’assegurar el domini oral i escrit en català en el nivell que calgui.
Segons la UGT i la Plataforma, aquesta condició és massa genèrica i caldria modificar-la per ajustar-la a les necessitats de la societat catalana, que “ha de poder ser atesa i viure en català.