03.04.2025 - 07:24
|
Actualització: 03.04.2025 - 07:49
La presidenta de la Comissió Europea (CE), Ursula von der Leyen, ha avisat que els aranzels de Donald Trump tindran “conseqüències devastadores” i que se’n ressentirà tota l’economia mundial. En un discurs a Usbèquia, ha dit: “La incertesa augmentarà en espiral i farà créixer el proteccionisme.” Tot i que ha volgut mantenir la mà oberta a l’administració dels EUA per passar “de la confrontació a la negociació”, Von der Leyen ha dit que la UE està preparada per a reaccionar i ha reivindicat el mercat únic europeu com a “refugi segur” per a empreses i consumidors. Malgrat això, ha advertit que la UE ni pot absorbir “l’excés de capacitat global” ni acceptarà “el dumping” al seu mercat.
“Com a europeus, sempre defensarem els nostres interessos i valors. I sempre defensarem Europa”, ha dit. També ha criticat el caos de les mesures de l’administració Trump: “No sembla haver-hi ordre en aquest desordre. No hi ha un camí clar enmig de la complexitat i el caos creat per l’impacte global d’aquests aranzels.”
La presidenta de la CE ha assenyalat que el cost de fer negocis amb els EUA augmentarà dràsticament i els efectes es notaran immediatament a tot el món: “Milions de ciutadans veuran augmentar el cost de la seva cistella de la compra. Els medicaments seran més cars, el transport també, la inflació augmentarà, i això afectarà especialment els ciutadans més vulnerables.”.
“Totes les empreses, grans i petites, patiran a partir del primer dia”, ha afegit Von der Leyen, que preveu també una “disrupció de les cadenes de subministrament” i un augment de la burocràcia.
Mà oberta al diàleg
Malgrat les crítiques, Von der Leyen ha admès que el sistema de comerç mundial té greus deficiències, i ha assegurat estar d’acord amb Trump que alguns països s’han aprofitat injustament de les normes actuals. “Estic disposada a donar suport a qualsevol esforç per a adaptar el sistema comercial global a les realitats de l’economia mundial. Però també vull ser clara: recórrer als aranzels com a primera i última opció no resoldrà el problema”, ha assegurat.
Von der Leyen ha recordat que la UE va enllestint un primer conjunt de contramesures com a resposta als aranzels de l’acer i l’alumini, i que en prepara més per a protegir els interessos europeus i les empreses, si les negociacions fracassen.
Sigui com vulgui, ha dit que encara no és tard per a continuar negociant, i ha recordat que el comissari de Comerç, Maros Sefcovic, està en contacte permanent amb els seus homòlegs nord-americans. “Passem de la confrontació a la negociació”, ha demanat.
La presidenta de la CE s’ha adreçat també als europeus, a qui ha dit que entén que molts se sentin decebuts amb el seu principal aliat, els Estats Units. “Hem de preparar-nos per a l’impacte que això inevitablement tindrà”, ha dit, però ha afegit: “La UE té tot allò que necessita per a superar aquesta tempesta.”
“Si ataquen un de nosaltres, ens ataquen a tots. Ens mantindrem units i ens defensarem mútuament –ha exclamat–. “La Unió Europea farà costat a qui es vegi directament afectat pels efectes dels aranzels.”
La Xina prepara contramesures
La Xina s’oposa frontalment als “aranzels recíprocs” anunciats per Trump i avisa que adoptarà contramesures per a protegir els seus interessos, segons que ha indicat un portaveu del Ministeri de Comerç xinès a l’agència estatal Xinhua. Trump ha anunciat aranzels del 34% a les importacions de la Xina, per sobre del 20% que, per exemple, pretén cobrar a la Unió Europea. El govern xinès diu que “en una guerra comercial no hi ha guanyadors” i que el proteccionisme no condueix enlloc. Per això, la Xina insta els EUA a cancel·lar immediatament els seus aranzels unilaterals i resoldre les seves diferències amb els socis comercials mitjançant el diàleg.