16.01.2021 - 21:50
|
Actualització: 17.01.2021 - 13:25
Mil i una retransmissions de partides de videojocs, xats efímers i plens d’emoticones o streamings llarguíssims de gent que fa activitats més o menys quotidianes o aparentment avorrides, com ara muntar una maqueta. Són algunes de les coses que poden cridar l’atenció en entrar a Twitch, la plataforma de vídeos en directe que ha revolucionat la manera de retransmetre continguts audiovisuals i que triomfa entre la generació Z, els joves entre quinze i vint-i-cinc anys.
Tot i que aquesta plataforma no és pas nova, darrerament ha guanyat molts usuaris i s’ha convertit en un fenomen que va molt més enllà del món dels videojocs, que era el tema central al començament. Twitch, creada el 2011, s’ha anat diversificant a poc a poc des del 2014, quan Amazon la va comprar, i els darrers anys ha tingut un creixement sostingut que s’ha accelerat durant el 2020. Actualment té una mitjana de més de dos milions d’espectadors fixos, vint-i-sis milions de visitants diaris i sis milions de creadors, unes xifres que l’acrediten com un gegant tecnològic que ha aconseguit convertir-se en el rei de les retransmissions en directe, i que ha superat YouTube en aquest àmbit en concret.
Vídeos llargs i en directe
Com sempre ha passat a YouTube, a Twitch es poden trobar continguts molt diferents: partides de videojocs comentades per l’streamer, bromes en directe, converses de qualsevol cosa dins la categoria Just Chatting, retransmissions esportives, xats de contingut polític, maratons de sèries d’Amazon que es poden comentar col·lectivament, receptes culinàries, assajos i concerts musicals, demostracions de dibuix i arts plàstiques, podcasts i escenes quotidianes on simplement surt algú fent una activitat del seu dia a dia, com ara estudiar, fer exercici físic o tallar-se els cabells. No hi ha massa informació sobre el funcionament de l’algorisme de la plataforma, però sembla que és similar al de YouTube, i recomana continguts en funció de la temàtica visualitzada.
No obstant això, es poden observar certes diferències entre una plataforma i l’altra. Per una banda, mentre a YouTube predominen els vídeos ja enregistrats i no excessivament llargs, als quals es pot accedir en qualsevol moment, la força de Twitch són els vídeos en directe, que permeten als usuaris d’interactuar i convertir-se en copartícips d’allò que s’enregistra, bo i construint una noció important de comunitat. Així doncs, els espectadors poden comentar la retransmissió, fer preguntes i suggeriments, enviar emoticones molt diverses i participar en enquestes, entre moltes més opcions.
Tot i que a Twitch es poden guardar les retransmissions, molts creadors prefereixen no fer-ho i, de fet, els funciona, perquè molts usuaris estan pendents del dia i l’hora en què un creador retransmet un vídeo per a veure’l, potser durant hores. Per tant, a diferència d’allò que triomfa en unes altres xarxes o plataformes, a Twitch es consumeixen continguts llargs i que no necessàriament es poden veure sempre que l’usuari ho vulgui. No obstant això, aquestes retransmissions no requereixen una atenció absoluta, ni de bon tros, sinó que es poden seguir mentre es fan unes altres activitats, de la mateixa manera que es fa amb un podcast.
Un creixement evident durant el 2020
El creixement del fenomen durant els darrers mesos s’explica, en bona part, pel confinament. “Molta gent li va donar una oportunitat a Twitch perquè va buscar noves maneres d’omplir les hores d’entreteniment que Netflix i Youtube ja no omplien”, assenyala Adrià Padilla, investigador digital a la Universitat Autònoma de Barcelona. De fet, les dades ho demostren: el març del 2020 Twitch tenia una mitja d’un milió sis-centes mil visites, que va augmentar fins als dos milions quatre-centes mil el mes d’abril i s’ha enfilat fins als dos milions vuit-centes mil aquesta primera quinzena de gener.
Segons l’investigador, però, hi ha més factors que expliquen el creixement de la plataforma, com el fet que la televisió ja no sigui atractiva per a les audiències més joves i la modificació de les polítiques de YouTube els darrers anys, que l’han feta menys rendible per als creadors. Molts youtubers han vist a Twitch una nova manera d’obtenir ingressos, i és per això que s’ha produït una migració d’alguns creadors i les seves audiències d’una plataforma a l’altra. Seria el cas, per exemple, de dos youtubers tan coneguts com El Rubius i AuronPlay.
Maneres de guanyar diners a Twitch
Un streamer de Twitch, que pot ser considerat afiliat o soci –categoria superior–, té diverses maneres de guanyar diners. La primera, amb els ingressos que provenen de les subscripcions, que poden ser de 4,99 euros mensuals, 9,99 o 24,99. El segon sistema funciona mitjançant els bits, que són articles virtuals que els espectadors poden comprar, com si fos una mena de donació, i que donen accés a certs serveis especials. La plataforma també es finança mitjançant la publicitat, i l’streamer té l’opció de fer accions de màrqueting durant els vídeos. Els creadors es queden amb una part dels diners guanyats mitjançant aquestes fórmules, i Amazon se’n queda una altra.
Tot i que en general els continguts dels streamers són en obert, molts usuaris decideixen de subscriure’s als canals o fer-hi donacions per donar suport al creador que més segueixen o per accedir a alguns serveis reservats només per a subscriptors. “Si un es passa una hora mirant un streaming d’AuronPlay, pot veure que hi ha molta gent que fa donacions. Potser algú fa una donació de cinc-cents euros de cop!”, explica Padilla. “Suposo que la gent cada vegada és més conscient que aquests streamers han de menjar.” Explica que també hi ha creadors que desactiven el xat en directe que es fa amb els usuaris mentre dura la retransmissió, o deixen que tan sols hi participin els seguidors que arriben a un cert nivell de subscripció, perquè existeixen diferents opcions segons els diners que s’inverteixin. “També hi ha molts streamers que tenen un xat en paral·lel al qual només poden accedir certs usuaris”, afegeix.
Audiències que superen la televisió
Plataformes com ara Twitch, amb un públic generalment jove, evidencien que aquest sector de l’audiència fa temps que ha migrat de les televisions cap a les plataformes d’streaming. De fet, les xifres dels creadors més vistos són molt clares. Fa uns dies l’streamer espanyol TheGrefg va aconseguir 2,4 milions d’espectadors simultanis en un vídeo en què parlava del videojoc Fortnite. “En aquell moment les televisions tenien 1,3 o 1,2 milions d’espectadors”, assenyala Padilla. “AuronPlay aconsegueix una mitjana diària de 300.000 espectadors. TV3 fa audiències de 100.000 espectadors, 200.000, 500.000 en els programes més vistos.” De fet, darrerament també ha estat notícia un cas que evidencia aquest fenomen: el popular streamer Ibai Llanos va fer servir aquesta plataforma per retransmetre les seves particulars campanades i va superar els 500.000 espectadors, una audiència molt més gran que la de moltes cadenes de televisió.
La comunitat de Twitch en català
Com passa en altres plataformes i xarxes, a Twitch es poden trobar molts streamers catalans famosos que fan les seves retransmissions en castellà. També existeix una comunitat creixent d’usuaris que fan vídeos en català, tot i que de moment encara és petita.
Un d’aquests usuaris és devidcat (David Buxarrais), streamer de videojocs en català, que també penja vídeos a YouTube. Segons que explicava en una entrevista a VilaWeb, Twitch presenta un avantatge respecte de YouTube: permet d’etiquetar els vídeos en català, mentre que a YouTube no es pot filtrar res per l’idioma. Això ha permès que usuaris catalanoparlants s’hagin pogut trobar a Twitch, començar a crear canals en català i a subscriure-s’hi. El fenomen a Catalunya, però, encara està en creixement. De moment, alguns perfils molt populars en altres plataformes i xarxes utilitzen Twitch i comenten partides de videojocs en directe en català, com és el cas de Marc Lesan i Pol Gise.