23.06.2023 - 20:30
Any 1991. TV3 s’acostava als primers deu anys de vida i oferia una finestra alegre a l’entreteniment en català, que combinava amb una oferta informativa autocentrada i de rigor. Aquell any va estrenar Amor a primera vista, un dels programes més recordats de la cadena. Els joveníssims Àlex Casanovas i Montse Guallar ajudaven tres nois i tres noies que cercaven parella a trobar-ne, i els més compatibles guanyaven una setmana de vacances plegats. La setmana següent havien de tornar al plató i demostrar que havien aprofitat aquests dies per conèixer-se més amb una nova prova de compatibilitat.
Ara, més de trenta anys després, TV3 prepara un nou programa de cites per ajudar els espectadors a trobar parella, una mena de programa que ha crescut de popularitat aquests darrers anys. De fet, 8TV ha volgut aprofitar l’absència d’un programa així en català amb dos formats diferents: Tu sí, tu no, que va ser cancel·lat per baixa audiència; i Strip dates, que s’emetia com a secció dins el programa El circ i afegia el component de la nuesa dels participants, i també es va deixar córrer després d’uns quants capítols.
Un dating show –que és com és conegut aquest format televisiu– és la peça que TV3 considera que li manca per a completar l’opció pels programes d’entreteniment després d’una època en què abundaven els magazins i els programes de debat, molt més econòmics de produir. Cristian Trepat, director de l’àrea de Continguts de TV3, explica a VilaWeb que és un camí que van començar amb l’estrena de concursos-reality shows com ara Joc de cartes i Persona infiltrada; que va fer un gran salt amb Eufòria –concurs de talent de gran format, familiar i amb tocs de reality–; ha recuperat el format dels late night shows de comèdia amb Zona Franca; i la temporada vinent s’eixamplarà encara més amb l’estrena de La travessa, un reality d’aventures presentat per la influenciadora Laura Escanes, i El tros, un concurs reality que jugarà amb la diferència entre població rural i urbana, amb Anna Simón.
“L’entreteniment és una aposta de llarg recorregut, estratègica, en la nostra oferta de contingut. Tenim programes d’aventures i reality shows, i el dating hi té cabuda i el volem”, diu Trepat, que reivindica la producció de programes d’entreteniment en català per a competir tant amb les altres cadenes com amb les plataformes de televisió a la carta, com més va més lliurades a produir reality shows, concursos, dating shows i tota mena de programes d’entreteniment.
“On la nostra oferta de continguts té més camp per a córrer és en la proximitat amb l’espectador”, afegeix. Al costat de multinacionals de l’audiovisual amb un pressupost infinitament superior al de TV3, els mitjans catalans volen diferenciar-se amb continguts amb què els espectadors catalans se sentin més pròxims. Que els parlin d’històries que passen a prop seu i en la seva llengua. Això val per a tots els continguts que produeix TV3 –informatius, ficció i entreteniment–, però són aquests darrers en què pot créixer més: “Pressupostàriament, és més abastable que la ficció; hi tenim molta expertesa, i és un terreny en què les plataformes encara no han entrat tan a fons”, diu Trepat.
La nova plataforma que s’estrenarà al setembre
Aquesta tardor hi ha marcada al calendari una fita que es pretén que marqui un punt i a part en la història de la CCMA. Al setembre s’estrenarà la nova plataforma de continguts audiovisuals a la carta, que substituirà el 3alacarta, engegat el 2004, per una nova proposta molt més adaptada als hàbits de consum de televisió actuals. S’hi podran veure continguts en vídeo a la carta i en directe, escoltar pòdcasts i música, llegir continguts escrits i interactius i aprendre amb continguts educatius. Hi haurà sèries, documentaris, continguts informatius, esports, cultura i ciència i, fins i tot, una oferta de videojocs. En un futur, també és previst que inclogui una botiga.
La plataforma, que encara no té nom, s’estrenarà amb continguts exclusius, com ara Vosaltres mateixos, el retorn d’Andreu Buenafuente als mitjans públics, en què farà un programa d’entrevistes a ciutadans anònims; però també s’hi podran veure continguts ja emesos a la televisió tradicional. Tot plegat, amb la voluntat d’ampliar les finestres de difusió i d’acostar-se a públic que aquests darrers anys s’havia allunyat de TV3.
“L’objectiu constant és detectar formats i productes que ens permetin de diversificar l’oferta d’entreteniment i, molt important, arribar a nous públics que no estan acostumats a trobar aquest producte al nostre catàleg. Que no ho hagin d’anar a buscar en un altre lloc i que, a més, aquí ho puguin trobar en català”, diu Trepat sobre les estrenes d’entreteniment que preparen.
Amb vista a la temporada vinent, també s’ha anunciat el retorn d’Albert Om després de set anys a RAC 1, que presentarà Una altra història, en què explicarà la història dels catalans d’aquests darrers cent anys mitjançant els objectes que guarden a casa, una adaptació del programa irlandès National treasures que també s’ha fet a À Punt amb Tresors amb història.