30.01.2023 - 17:55
|
Actualització: 30.01.2023 - 22:55
Nou revés judicial per a l’Autoritat Portuària de València. (APV). El Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) ha desestimat el recurs de reposició interposat per l’advocacia de l’estat espanyol i ha decidit de mantenir la suspensió cautelar, a petició de la Comissió Ciutat-Port, de la resolució del Ministeri de Transició Ecològica espanyol (MITECO) que permetia a l’APV decidir sobre la necessitat o no d’una nova declaració d’impacte ambiental (DIA) per a l’ampliació nord del Port de València.
En conseqüència, es manté la resolució judicial del mateix tribunal que estimava la petició de la Comissió Ciutat-Port i ordenava la suspensió de la resolució de març del 2021 de la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental, dependent del MITECO, segons que ha informat la plataforma ciutadana en un comunicat.
La Comissió subratlla que el manteniment de la suspensió cautelar: “Priva l’APV de la possibilitat de decidir per si mateixa sobre la necessitat o no d’avaluació ambiental sobre una macroampliació”. Segons la plataforma: “Si es fa, posaria en perill el futur ambiental i la qualitat de vida de l’àrea metropolitana i l’existència del llac de l’Albufera”.
D’acord amb l’entitat, en l’actual situació de suspensió cautelar, l’autoritat portuària no podria elevar al Consell de Ministres espanyol la sol·licitud d’autorització per a la contractació de les obres del projecte precipitadament aprovat pel seu consell d’administració el 2 de desembre passat, sinó que ha de tornar a la casella de sortida si no vol incórrer en greus responsabilitats per infracció de la legislació ambiental.
La Comissió Ciutat-Port qüestiona la legalitat del comportament abstencionista de l’organisme Ports de l’Estat, depenent del Ministeri de Foment espanyol, i del MITECO en eludir tots dos les seves responsabilitats evitant pronunciar-se sobre la qüestió clau dels perversos impactes en el medi ambient i la salut que podria ocasionar la macroampliació que promou l’Autoritat Portuària de València, ha assenyalat.
En aquest sentit, recorda que quan el MITECO, el març del 2021, va dictar aquesta resolució per “convertir l’APV en jutge i part” en l’avaluació d’impactes ambientals de l’ampliació, catorze anys després de la primera DIA del 2007, la plataforma ciutadana ja va recórrer en via administrativa davant del mateix ministeri “sense obtenir resposta”, i per això van acudir als tribunals davant d’un document que consideren que és nul “de ple dret” i dictat “en frau de llei”.
És en aquest procediment judicial, iniciat davant l’Audiència espanyola, però derivat finalment a la sala contenciosa administrativa del TSJM, on s’ha ratificat ara la primera decisió judicial favorable als arguments de la plataforma ciutadana, considera la Comissió Ciutat-Port.
Segons l’entitat, el MITECO i Ports de l’Estat: “Hauran d’abandonar ara la seva política abstencionista i assumir les seves obligacions ambientals en lloc de derivar les responsabilitats a l’APV”, i que també hauran de decidir “amb una motivació adequada” si les modificacions constructives introduïdes respecte de la proposta inicial han de sotmetre’s o no a nova avaluació ambiental.