EL TSJC tomba les ZBE de l’Hospitalet, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià aprovades fa quatre anys

  • Algunes ciutats hauran de retornar multes, unes altres recorren contra la sentència i unes altres ja tenen una ordenança nova

VilaWeb
Un senyal de la ZBE a la Ronda Litoral de Barcelona (fotografia: ACN).
ACN
25.07.2024 - 13:18
Actualització: 25.07.2024 - 13:48

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat les ordenances municipals aprovades fa quatre anys a Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Esplugues de Llobregat per regular la zona de baixes emissions (ZBE) dins les rondes de Barcelona.

Tal com va fer amb la de Barcelona, el tribunal considera que les restriccions als vehicles més antics no són prou argumentades, segons que ha avançat El Periódico i ha confirmat l’ACN. L’Hospitalet calcula que haurà de tornar prop de dos milions d’euros a conductors multats mentre defineix una nova ordenança, un pas en què també treballa Cornellà. A Sant Adrià, en canvi, ja tenen un text nou en vigor de l’abril ençà, i Esplugues ha presentat recurs contra la sentència.

L’Hospitalet, la ciutat més perjudicada

A diferència de Barcelona, que va aconseguir de mantenir la vigència de la norma mentre hi recorria en contra al Suprem espanyol, l’Hospitalet i Cornellà no tindran la ZBE vigent fins que no aprovin una nova ordenança. A l’Hospitalet, on la ZBE cobria tota la ciutat, serà on més impacte tindrà el revés judicial. El consistori calcula que haurà de tornar bona part de les multes posades els anys 2021, 2022 i 2023 –totes les que no siguin fermes–, amb un import total que voreja els dos milions d’euros.

Mentre gestiona el retorn, l’Hospitalet treballa en la definició d’una nova ordenança que reguli les ZBE i que preveu que serà enllestida la primera meitat de l’any que ve. També es gesta una nova normativa a l’Ajuntament de Cornellà, on ara per ara no preveuen que calgui retornar multes i recorden que la limitació de circulació solament afectava el barri i el polígon Famades. En aquest cas, la previsió és que la nova ordenança sigui a punt a començament de l’any que ve.

A Sant Adrià de Besòs, el consistori ja es va afanyar a definir un nou text quan va arribar la primera sentència contra la ZBE de Barcelona. Aquesta ordenança actualitzada fa pocs mesos que és vigent. Sobre les multes posades d’acord amb la normativa antiga i ara tombada pel TSJC, l’Ajuntament de Sant Adrià no té calculat si haurà de retornar alguna sanció als conductors infractors, però creu que el total no serà una quantitat elevada, segons que apunten fonts municipals a l’ACN.

En el cas d’Esplugues de Llobregat, el govern assenyala a El Periódico que han presentat un recurs al Tribunal Suprem (TS) espanyola contra la sentència del TSJC, de manera que l’ordenança aprovada fa quatre anys continuarà vigent fins que l’alt tribunal no s’hagi pronunciat.

Manca de previsió sobre la renovació del parc de vehicles

Els magistrats retreuen als ajuntaments no haver inclòs en les regulacions una valoració de com les restriccions condicionen la capacitat econòmica dels conductors, especialment els residents a les ciutats afectades i col·lectius empresarials de menor capacitat econòmica, si han d’adquirir un vehicle amb distintiu ambiental per poder circular.

També recriminen que les ordenances tinguessin una “manca de valoració d’unes altres mesures” menys limitatives que la prohibició de circulació. Fins i tot arriben a criticar que les regulacions locals preveien exclusions d’aplicació sense aportar “explicació sobre la raó d’aquesta exclusió ni sobre el motiu pel qual no s’estén a uns altres serveis essencials”.

El TSJC no conclou que no calguin restriccions, però precisa que, en una ponderació d’interessos dels empresaris o residents, les limitacions s’han de justificar degudament.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor