El TSJC suspèn cautelarment el decret del règim lingüístic educatiu català

  • El govern havia aprovat el decret per donar seguretat jurídica a les escoles a l'hora d'aplicar els projectes lingüístics

VilaWeb
Redacció
05.07.2024 - 13:10
Actualització: 05.07.2024 - 13:42

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha suspès cautelarment el decret del règim lingüístic del sistema educatiu, aprovat per la Generalitat de Catalunya al maig, després d’haver estimat el recurs presentat per l’entitat espanyolista Assemblea per una Escola Bilingüe. Davant de la interlocutòria del TSJC, el govern pot presentar recurs de reposició.

En una interlocutòria, a la qual ha tingut accés VilaWeb, la secció cinquena de la sala contenciosa administrativa considera que hi ha aspectes de lesió en els drets fonamentals, més enllà de qüestions de legalitat ordinària, en el dret de rebre educació en castellà.

Segons la interlocutòria, el decret configura un sistema d’educació gratuït únic, on només es contempla el català o l’aranès com a llengües vehicular i d’aprenentatge. I que la presència del castellà en cada centre escolar dependrà dels projectes lingüístics, “sense que es fixi una garantia mínima de l’ús de la llengua vehicular, més enllà d’impartir l’assignatura de llengua i literatura castellana”.

Què recull el decret del règim lingüístic?

El govern havia aprovat el decret amb l’objectiu de donar seguretat jurídica a les escoles amb els seus projectes lingüístics i preveu que el català és la llengua normalment utilitzada com a vehicular i d’aprenentatge a Catalunya.

La norma estableix el català com a llengua “normalment emprada com a vehicular” i d’aprenentatge del sistema educatiu i en l’acollida dels alumnes nouvinguts –i l’occità per als centres de l’Aran. Afegeix que també ho és en les activitats educatives, incloses les extraescolars; les comunicacions internes dels centres i en la projecció externa i de relació amb la resta de la comunitat educativa. El govern ha defensat que, d’aquesta manera, es dota de més seguretat jurídica els projectes lingüístics dels centres i en deslliura les direccions.

El decret aprovat s’empara en la Llei de 2022 sobre l’ús i l’aprenentatge de les llengües oficials en l’ensenyament no universitari i també en el decret llei del mateix any pel qual es fixen els criteris per elaborar, aprovar, validar i revisar els projectes lingüístics dels centres.  El govern va impulsar aquestes normatives per tal de blindar el sistema d’immersió lingüística davant de les resolucions judicials que obligaven a un mínim del 25% dels ensenyaments en castellà en determinats casos. També es cercava de dotar de seguretat jurídica les direccions.

Un dels principals punts del decret és que es precisa com elaborar, aprovar, avaluar i revisar els projectes lingüístics de centre (PLC). Aquest projecte ha d’incloure els indicadors d’avaluació de les llengües, el procés d’ensenyament i aprenentatge de cada llengua, els mesures d’atenció lingüística per a l’alumnat nouvingut, els criteris de coherència lingüística que cal seguir en serveis com el menjador o les sortides i la formació del professorat en la millora de la competència lingüística. Per a facilitar l’elaboració del projecte, el Departament d’Educació ha de proporcionar als centres assessorament, models i indicadors globals que necessitin a través de l’orientació. També han d’oferir seguiment de la inspecció educativa.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Ajuda VilaWeb