28.05.2025 - 13:27
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha avalat per primera vegada el reconeixement de la incapacitat permanent total a un treballador viu del metro de Barcelona per exposició a l’amiant. D’aquesta manera, ha desestimat els recursos de les mútues laborals i de l’empresa Metro de Barcelona contra la sentència del jutjat social número 4 de Barcelona.
El treballador afectat és Rafael Rubio, jubilat i antic mecànic-torner dels tallers de Vilapicina, on va treballar durant més de quaranta anys. L’any 2013 li van diagnosticar asbestosi, plaques pleurals i emfisema pulmonar. Segons la sentència, a la qual ha tingut accés Europa Press, la seva malaltia es deu a una exposició “crònica a l’amiant” i hi ha “abundants elements probatoris” que ho corroboren.
El TSJC remarca que ja el 1988 es va detectar la presència d’amiant als tallers de Vilapicina, segons un informe de la Inspecció de Treball. I que, dos anys més tard, una avaluació higiènica va constatar que hi havia amiant en suspensió a l’aire per l’erosió de les sabates de fre antigues i també per l’aire exterior que entrava pel sistema de ventilació.
A partir del 2001, Metro va començar a substituir els components elèctrics d’una sèrie de trens perquè contenien amiant. El 2018, a més, es va desplegar un pla per eliminar-lo d’estructures i es va intensificar el programa de vigilància de la salut.
Demanda per danys i perjudicis
Segons que ha explicat el Col·lectiu Ronda, que ha representat el treballador, Rubio té oberta una demanda contra Ferrocarril Metropolità de Barcelona SA per reclamar 180.000 euros en concepte de danys i perjudicis derivats de les patologies que pateix per l’exposició a l’amiant.
Fonts de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han assegurat a Europa Press que respecten la decisió judicial, però han avançat que presentaran recurs al Tribunal Suprem espanyol.