Trump desencadena la guerra comercial amb Mèxic, el Canadà i la Xina

  • Trump ha signat aquesta nit tres ordres executives que creen un impost del 25% sobre els productes provinents del Canadà i Mèxic · Trudeau i Sheinbaum hi han respost

VilaWeb
Donald Trump abandona la Casa Blanca divendres, per a passar el cap de setmana a Florida. (Fotografia de Will Oliver)
02.02.2025 - 00:00
Actualització: 02.02.2025 - 22:58
00:00
00:00

El president Donald Trump va imposar ahir nous aranzels a les importacions del Canadà, Mèxic i la Xina, els tres principals socis comercials dels Estats Units, adduint que han permès l’entrada d’immigració il·legal i drogues al país.

Trump ha signat tres ordres executives per establir aquestes mesures, que representen les primeres accions oficials de la seva nova guerra comercial en el segon mandat, segons un funcionari de la Casa Blanca que ha informat els periodistes.

Segons que ha explicat el president, els importadors nord-americans hauran de pagar un impost nou del 25% sobre els productes provinents del Canadà i Mèxic i un gravamen del 10% sobre els productes xinesos. Actualment, la majoria de productes canadencs i mexicans no estan subjectes a aranzels gràcies a l’acord comercial que Trump va signar durant el seu primer mandat, mentre que molts productes xinesos ja tenen taxes que arriben al 25%. Els nous aranzels s’afegiran a aquests imposts.

Els productes energètics, inclòs el petroli cru procedent del Canadà, tindran una taxa del 10%.

Molts economistes es mostren escèptics sobre la reeixida d’aquesta estratègia. Per a una família nord-americana típica, els aranzels implicaran una pèrdua de vora 1.200 dòlars en poder adquisitiu, segons el Budget Lab de la Universitat Yale, un centre de recerca independent.

La imposició sobtada d’aquests nous aranzels, a més, amenaça de causar una gran pertorbació a les cadenes de subministrament regionals, que s’han fet molt interdependents durant aquestes tres dècades. La indústria de l’automòbil, en particular, pot tenir un gran sotrac si s’encareix el preu dels automòbils a causa de la importació de components fabricats en aquests tres països.

Trudeau planta cara a Trump

El primer ministre del Canadà, Justin Trudeau, ha donat una resposta ferma a l’anunci de Trump i ha decidit de plantar-li cara. Ha assegurat que el Canadà aplicarà aranzels del 25% a les importacions dels Estats Units, i ha animat els ciutadans canadencs a pensar en el país a partir d’ara, a l’hora de comprar productes, i a l’hora de decidir on van de vacances, per exemple. Trudeau també ha anunciat que considera més mesures no aranzelàries, incloses algunes relacionades amb minerals crítics, adquisició d’energia i unes altres associacions.

La presidenta mexicana, Claudia Sheinbaum, també ha respost a Trump a la xarxa X, on s’ha queixat que el seu homòleg americà els acusi de tenir aliances amb organitzacions criminals. Ha dit que no és amb aranzels que es respon als problemes associats al negoci de la droga, sinó amb diàleg: “Mèxic no vol confrontació. Partim de la col·laboració entre països veïns. Mèxic no només no vol que el fentanil arribi als Estats Units, sinó enlloc. Per això, si els Estats Units volen combatre els grups delictius que trafiquen droga i generen violència, hem de treballar conjuntament de manera integral, però sempre sota els principis de responsabilitat compartida, confiança mútua, col·laboració i sobretot, respecte a la sobirania, que no és negociable”, ha dit. En aquesta línia, Sheinbaum ha anunciat la implantació de mesures aranzelàries i no aranzelàries en defensa dels interessos de Mèxic.

Preocupació també a Europa

Els 27 líders de la Unió Europea es reuniran demà a Brussel·les per primera vegada després del retorn de Donald Trump a la Casa Blanca, en una cimera informal dedicada exclusivament a la defensa de la UE. L’objectiu de la trobada és enviar un missatge clar a Washington sobre el compromís dels socis europeus amb el reforç de la seguretat i l’increment de la despesa en defensa. “El missatge serà aquest: la defensa està al cor de l’agenda de la UE”, afirmen fonts diplomàtiques. A la reunió també hi assistirà el primer ministre del Regne Unit, Keir Starmer, i el secretari general de l’OTAN, Mark Rutte. Europa també pateix pel que fa al futur de la política aranzelària que mantenen amb els EUA, que de moment és incert.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor