Troben una anotació manuscrita de Goya oculta durant gairebé tres segles darrere d’un dibuix

  • Investigadors del Museu del Prado han trobat una anotació manuscrita de Francisco de Goya que havia romàs oculta des de mitjan segle XIX, en el revers d'un dibuix. Un full de color rosa s'havia adherit a la pàgina, de manera que el text escrit pel pintor no havia estat descobert fins ara, segons han explicat des del museu.

VilaWeb
Redacció
01.06.2017 - 17:26

MADRID, 1 (EUROPA PRESS)

Investigadors del Museu del Prado han trobat una anotació manuscrita de Francisco de Goya que havia romàs oculta des de mitjan segle XIX, en el revers d’un dibuix. Un full de color rosa s’havia adherit a la pàgina, de manera que el text escrit pel pintor no havia estat descobert fins ara, segons han explicat des del museu.

El text diu literalment: “No a tots convé el que és just”. Es tracta, segons els investigadors, del títol del dibuix de la pàgina següent del volum en el qual es troba la il·lustració i l’anotació ja esmentades, i resulta ser “de gran importància per comprendre el sentit del dibuix” i “la manera de pensar” de l’artista.

“És una bona mostra de la capacitat de Goya per interpretar la societat del seu temps, en la qual les llibertats polítiques i la justícia que va promoure la Constitució de Cadis no van provocar el mateix entusiasme en tota la població. Però també el text i el seu dibuix són una mostra de la transcendència de l’obra de Goya, susceptible d’adaptar-se al pas del temps i cobrar actualitat, doncs en el fons, les seves composicions són emblemes del comportament i de l’essència de l’ésser humà”.

La il·lustració, de la qual ara es coneix el seu títol, forma part d’un àlbum de dibuixos elaborat pel propi Goya, un dels pocs que es conserva “gairebé intacte” en el Museu del Prado, i que conté un total de 120 dibuixos dels almenys 126 que se sap que va haver de tenir. En la seva majoria, aquest tipus d’àlbums van ser “desmembrados” després de la mort del pintor i posteriorment reorganitzats pel seu fill, segons expliquen des del Museu del Prado.

“En els últims anys, els dibuixos s’han anat separant dels suports de paper rosa per a una millor conservació, doncs l’adhesió provocava grans deformacions i bosses. Amb aquesta intervenció, realitzada per les restaurador del Museu del Prado María Eugenia Sicília i Minako Wada, s’ha aconseguit eliminar les alteracions , al mateix temps que s’ha efectuat una neteja de les restes d’adhesives així com una hidratació de paper”, assenyalen.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor