03.12.2021 - 19:50
Pocs anys recordo haver vist una campanya publicitària tan intensa i extensa com s’ha fet enguany per al Black Friday. Un divendres teòric, perquè moltes empreses van allargar-lo una setmana o, fins i tot, un mes. S’ha volgut escalfar el consum. Els grans ho necessitaven perquè tenien molt d’estoc. Però em sembla que no calia engrescar gaire el personal, perquè molta gent tenia ganes de viure un esclat consumista, abans no torni a aparèixer una experiència negativa –la por hi és–, com la que avui viuen els austríacs confinats, per exemple. Sortir, socialitzar, comprar i treure del mitjó una part dels estalvis fets forçadament durant molts mesos. Era això. I sembla que els publicistes han fet diana.
Així ho diu l’indicador de vendes dels establiments de Comertia, que ha fet un salt espectacular, amb un creixement del 7,2% aquest novembre en comparació amb el mateix mes de l’any 2019. Aquestes dades es reparteixen entre un 60% d’empreses que ha augmentat les vendes, un 5% que les ha mantingudes i un 36% que les ha disminuïdes. En aquest creixement tan important, hi té un pes decisiu el darrer Black Friday, que ha tancat amb un increment de vendes estimat del 16,6% respecte del 2019. Un creixement molt alt que segurament ha superat les expectatives de molts empresaris de Comertia. Són dades que han fet públiques aquest migdia i que aporten informació interessant sobre la situació actual.
El repartiment sectorial de l’alça no ha estat uniforme. Respecte del mateix mes del 2020, veiem que es manté un clar auge del consum en àrees que porten implícit el fet de gaudir de la vida, com la restauració, que ha triplicat les vendes en relació amb el mateix mes de l’any anterior (320,1%), o el lleure i la cultura, amb un creixement de tres dígits, també (174,5%). L’augment destacat en altres sectors com la moda (80,4%) l’alimentació no bàsica (42,5%) i els complements de la persona (28,3%) també segueixen aquest mateix esperit de recuperar el temps perdut.
Dit això, em sembla important la comparació que es fa dels sectors envers el novembre del 2019. D’aquesta manera, es pot observar que som a punt de recuperar la normalitat en el consum previ a la pandèmia: només falta la restauració, amb unes vendes un -3,8% per sota del mateix mes de l’any 2019, dada que pot ser explicada per la manca de turisme. Tota la resta de categories, en canvi, presenta creixements respecte del mateix mes de l’any anterior a la covid-19.
Les vendes en línia han continuat tenint el seu paper, amb un creixement de mitjana del 149% el mes de novembre respecte del mateix mes del 2019 i duplicant les vendes del mes anterior. En conjunt, el pes de la venda en línia de les marques de Comertia representa, de mitjana, un 6,7% sobre la facturació total. Concretament, per categories, pesen més en la moda (9,8%) que continua essent el sector capdavanter, seguit de la restauració (5,7%), els complements de la persona (5,4%), l’automoció i serveis (4%), la llar (3,9%), l’alimentació (3,5%) i el lleure i la cultura (3,2%).
Arribats a aquest punt, cal demanar-se si les fortes vendes d’aquestes darreres setmanes es notaran a la resta de la campanya de Nadal. La resposta és desigual. Hi ha de tot. Per al pont de la Puríssima, la previsió del 50% dels empresaris és mantenir les vendes de l’any 2019; un 25% considera que seran bones, però que notaran el descens de turisme; l’11% augura unes vendes molt bones perquè el calendari del pont acompanya, i, per últim, un 14% creu que seran fluixes perquè la gent ja ha fet compres durant el Black Friday. I quant a la previsió de vendes per la campanya de Nadal, el 34% dels empresaris es mostra menys optimista, sobretot per l’arribada de la nova variant del virus i els problemes amb els subministrament. Tanmateix, el 38% de les empreses estima que mantindrà estables les vendes i el 28% restant assegura que els anirà millor que l’any 2019.