El tren que connectarà Palma amb l’aeroport i Llucmajor costarà 690 milions d’euros

  • Les obres no començaran fins el 2028, i és previst que acabin el 2032

VilaWeb
Una imatge d'arxiu de nous trens dels Serveis Ferroviaris de Mallorca (fotografia: GOIB)
Redacció
03.10.2024 - 12:11
Actualització: 03.10.2024 - 12:42

Un nou tren connectarà Palma amb l’aeroport en onze minuts i amb Llucmajor en vint-i-vuit. Si més no, aquestes són les intencions del govern, que avui ha donat més detalls del projecte anunciat durant el debat de política general. El tren passarà per diferents barriades de Palma i alguns punts estratègics, com l’Hospital Son Llàtzer (a sis minuts de Ciutat i a vint-i-dos de Llucmajor), l’Arenal, o el futur recinte firal de Palma.

La línia, que costarà 690 milions d’euros, sortirà de la parada de Son Costa – Son Fortesa, a dues parades de l’estació Intermodal. Segons que ha dit el govern, això facilitarà la possibilitat d’abordar en el futur una ampliació del metro cap als barris de la zona oest de la ciutat i del tren cap a Calvià i Andratx. La presidenta, Marga Prohens, no ha concretat d’on sortirà el finançament, però ha reiterat que reclamarà la recuperació del conveni ferroviari amb el govern espanyol, a més de destinar-hi recursos propis.

La nova línia tindrà 27,45 quilòmetres, dels quals poc més de set seran soterrats. Així, entre Son Costa i Son Güells hi haurà un primer tram soterrat i, després de sortir a la superfície, es tornarà soterrat entre la zona de Mercapalma i Son Oms, passant per Son Santjoan.

El començament de les obres, el 2028

L’estudi informatiu s’aprovarà els dies vinents i sortirà a exposició pública durant un mes i mig. Per al 2025, es preveu l’adjudicació de la redacció dels projectes bàsics i d’obres; per al 2026, l’aprovació d’aquests projectes i la declaració d’impacte ambiental; per al 2027, la licitació i adjudicació de les obres, i no seria fins el 2028 que començarien les obres. S’estima que acabarien el 2032. La demanda de passatgers seria de 7,5 milions anuals.

L’oposició va criticar durant el debat que aquest projecte significava de recuperar el tramvia projectat per l’anterior govern del Pacte. Tenia previstes setze parades, connectant la plaça d’Espanya amb l’aeroport, passant per barris com Foners, Nou Llevant, el Molinar, Ciutat Jardí, el Coll d’en Rabassa i Can Pastilla, en 31 minuts. Les obres haurien d’haver començat l’any passat i disposaven d’una inversió del ministeri de transports espanyol de 185 milions d’euros.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor