13.11.2023 - 21:40
|
Actualització: 13.11.2023 - 23:59
Aquest matí a les set comença la vaga indefinida dels treballadors del Bicing, el servei de bicicletes públiques de la ciutat de Barcelona. L’aturada ha estat convocada pels sindicats CGT i CCOO, que consideren fracassades les dues mediacions impulsades pel Departament de Treball. Els sindicats demanen a l’empresa concessionària, Pedalem Barcelona, un nou conveni de cinc anys que incorpori una pujada salarial generalitzada, la recuperació de l’antiguitat, una remuneració millor dels caps de setmana i festius i la creació de plusos. Les dues parts van estar negociant ahir fins a gairebé la mitjanit, però no van arribar a cap acord.
Els convocants han instat els usuaris habituals a cercar alternatives mentre duri l’aturada. “Aconsellem als usuaris del Bicing que utilitzin un altre mitjà de transport els dies de vaga, perquè les bicicletes disponibles poden ser insuficients i hi pot haver molts vehicles no reparats. Caldrà agafar mitjans de transport alternatius”, va dir dissabte la CGT en un comunicat.
L’aturada de la plantilla no paralitzarà el servei, perquè les bicicletes continuaran a disposició dels usuaris, però sí que l’afectarà, perquè el servei de reparació i reposició de bicicletes a les parades no funcionarà. Per tant, pot passar que algunes estacions no tinguin bicicletes disponibles i unes altres sí. Habitualment, les estacions situades en punts alts de la ciutat compten amb molts menys models disponibles que no pas les de prop de la platja o el centre. A més, les unitats que s’avariïn no tornaran a la circulació fins que no s’hagi acabat la vaga.
El Bicing es va estrenar el 22 de març de 2007. D’ençà de llavors, s’ha convertit en un servei de transport públic en creixement constant. Segons dades de l’ajuntament, hi ha 144.653 abonats, un 33% més que el 2019, quan es va renovar el funcionament. El nombre d’usos mensuals puja a 1.455.140. En tot el 2022, es van fer 16.298.596 trajectes. Segons l’ajuntament, Barcelona és la ciutat d’Europa amb més densitat d’estacions de bicicleta compartida per quilòmetre quadrat i amb un nivell de rotació més alt d’aquest vehicle.
Les reivindicacions dels treballadors també inclouen unes quantes millores del servei. Demanen que s’augmenti el total de bicicletes –per a superar les set mil actuals–, que es reforci la unitat de manteniment i reparació i que s’ampliï el servei de reposició de bicicletes d’una parada a una altra, amb més personal. “Demanem més mitjans econòmics, que les plantilles tinguin un salari i condicions dignes i que els usuaris gaudeixin adequadament del servei que paguen”, diu la CGT. En relació amb això, aquest cap de setmana l’ajuntament ha anunciat que ampliaria la flota de bicicletes amb mil models elèctrics més i setanta-quatre noves estacions. Ara, els sindicats consideren que no n’hi ha prou, si aquestes millores no van acompanyades de millores salarials.
Els convocants de la vaga indefinida han criticat durament l’ajuntament, dient que no hi ha hagut diàleg en el procés de negociació previ a la vaga: “El consistori hauria de parlar amb els treballadors, que són els que coneixen i pateixen la realitat de la seva feina, i no només amb les empreses abans de publicar les licitacions”, diu el comunicat de la CGT.
Els treballadors es concentraran avui a les 10.30 a la plaça de Sant Jaume; demà, a la mateixa hora, davant les instal·lacions de l’empresa pública encarregada del servei, B:SM; i demà passat, dia 16, tornaran a la plaça Sant Jaume.
Pedalem Barcelona és una unió temporal d’empreses formada per CESPA CIA Española de Servicios Públicos Auxiliares SA i PBSC Urban Solutions Inc. La licitació va signar-se per deu anys, però els treballadors consideren que cal modificar-la perquè no preveu cap augment salarial en aquest període ni té en compte els convenis col·lectius.
Segons que ha explicat Pedalem en un comunicat, ha ofert millores econòmiques i ha atès unes quantes demandes reclamades pels òrgans representatius dels treballadors, com ara un augment de sou progressiu, l’equiparació salarial de tota la plantilla, l’increment dels plusos existents, o la creació d’un plus nou. A més, ha fet una oferta econòmica que ha estat rebutjada pels representants dels treballadors, que sol·liciten el doble de la quantitat proposada fins ara, és a dir, un augment del 100%.
Denuncien irregularitats
El novembre de l’any passat, la CGT va presentar a la inspecció de treball presumptes irregularitats en el servei. En un comunicat, assegurava que el Bicing no funcionava bé i que tant l’ajuntament com Pedalem Barcelona projectaven una imatge allunyada de la realitat.
Assenyalaven, per exemple, la manca de bicicletes i posaven d’exemple que el juny del 2022 n’havien arribat a estar disponibles tan sols 3.000 de les 7.000 que hi havia d’haver. A més, acusaven els responsables de deixar bicicletes avariades als ancoratges perquè no comptessin com a no aptes.