El traspàs de Rodalia dependrà d’una empresa amb la participació d’un 50% de l’estat espanyol

VilaWeb
Pol Baraza Curtichs
02.11.2023 - 19:57
Actualització: 02.11.2023 - 22:32

El traspàs integral de rodalia és, juntament amb la llei d’amnistia, un dels grans anuncis de l’acord a què ha arribat ERC i el PSOE de cara a la investidura del president espanyol, Pedro Sánchez. És una reivindicació històrica de la Generalitat de Catalunya i ERC diu que el traspàs serà progressiu i inclourà la transferència de les vies, dels trens i un compromís d’inversió del govern espanyol. El ministre de Presidència espanyol, Félix Bolaños, ha comparegut aquesta tarda a la seu del PSC i n’ha donat més detalls. Concretament, ha explicat que el traspàs implicarà la creació d’una empresa pública que es dirà Rodalies de Catalunya, en què el govern espanyol i el govern català tindran el 50% de la participació cadascú.

Segons que es desprèn de l’acord, ERC i el PSOE han pactat de culminar i ampliar el traspàs integral de l’estat espanyol al govern català, al llarg de la legislatura, del servei ferroviari. Per a fer-ho, han pactat de traspassar, durant l’any que ve, els recursos econòmics necessaris associats al dèficit en el qual inquireix Renfe l’any 2023, com a operador del servei, en relació amb la prestació del servei de Rodalies Catalunya. “En els anys successius un cop vençuda l’anualitat i durant el primer trimestre de cada any, es realitzarà el càlcul de dèficit i la transferència de recursos al titular del servei”, expliquen. El document contempla la fixació d’una fase transitòria de la transferència dels recursos econòmics necessaris amb una duració establerta de mutu acord abans de la inclusió del traspàs de recursos en el Sistema de Finançament Autonòmic.

Com serà l’empresa?

Rodalies de Catalunya tindrà la participació majoritària de la Generalitat de Catalunya, que dependrà de Renfe Viajeros, i es dotarà de recursos materials i humans que avui fa servir Renfe. El consell d’administració serà paritari i es nomenarà un president amb vot de qualitat, també membre del consell, proposat per la Generalitat. El text, però, diu que aquells acords que es considerin estratègics s’adoptaran amb una majoria qualificada del consell, sense detallar qui i com es determina que un acord sigui estratègic. I això, de retruc, obre la porta al fet que l’estat espanyol pugui vetar-ne algun.

En el document expliquen que s’assignarà, en el marc de l’acord de capacitat, els solcs necessaris per a la prestació dels serveis que la Generalitat de Catalunya estableixi a Rodalies de Catalunya i fer complir efectivament l’acord per a la utilització de la capacitat de la infraestructura ferroviària de Rodalies de Barcelona del 8 de febrer de 2010.

A part de l’empresa pública, també es crearà un grup de treball entre el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana espanyol i el Departament de Territori per a analitzar les millores en els serveis actuals.

Traspàs de la R1, R2 i R3, com a mínim

El ministeri de Transports espanyol diu que traspassarà a la Generalitat la titularitat de la infrastructura ferroviària i es podrà excloure de l’explotació conjunta de la resta de la Xarxa Ferroviària d’Interès General de l’estat espanyol. El document no detalla quantes línies es traspassaran, però diu que, com a mínim, la línia R1 –Maresme–, la R2 –la de Sant Vicenç de Calders– i la R3 –de l’Hospitalet de Llobregat a Puigcerdà– passaran a mans del govern català. El president d’ERC, Oriol Junqueras, ha dit en conferència de premsa que es traspassarien totes les línies, però és una idea que no queda copsada en el document que han signat els dos partits.

“Per dur a terme aquest traspàs es constituirà una Comissió Generalitat – Administració General De l’Estat que determini l’adequació o desplegament del marc normatiu per fer-ho possible”, expliquen. Aquest organisme servirà per a definir els actius infrastructurals i operatius a traspassar, les inversions infrastructurals necessàries, els recursos econòmics associats per cobrir el manteniment, així com els acords necessaris que asseguren la gestió i el control de la circulació ferroviària a Catalunya sense excloure cap tram.

Durant el primer semestre de l’any que ve, es crearà un organisme de seguiment i participació en l’execució i actualització del Pla de Rodalies, en el qual participarà ADIF, el ministeri de Transports i la Generalitat. Servirà per a compartir el desenvolupament de les actuacions i projectes i determinar les prioritats de les actuacions a impulsar.

Sufragar el deute

Pel que fa als recursos econòmics, l’acord també contempla de traspassar a la Generalitat els recursos necessaris per a sufragar el deute amb Renfe –que ara xifren en 132.723.044 euros– relatiu als serveis prestats en el marc del Pla d’Acció. En aquest sentit, diuen que s’hauran de determinar quines són les fórmules més adequades, com per exemple el pressupost espanyol. “El grup de treball entre el ministeri i el Departament de Territori haurà d’acordar que part del cost de l’actual Pla d’Acció ha de passar per formar part del finançament ordinari dels serveis de transport de Rodalies de Catalunya”, expliquen.

L’estat espanyol assumirà els costos derivats de l’empresa pública i, en particular, de l’increment de cànons ferroviaris d’ADIF de mitjans de l’any 2017. “A tal efecte, s’analitzarà la conveniència de modificar el conveni vigent entre ADIF i l’estat perquè aquest increment es compensi a través d’aportacions a aquesta entitat i s’incloguin en els pressupostos generals de l’estat”, detallen.

També es contempla l’establiment de mecanismes, a través de convenis o acords, pel que fa als sobrecostos que es poden derivar dels plans alternatius de transport quan l’estat espanyol faci obres en la infrastructura ferroviària que afectin els serveis, tant en el marc de les obres programades com en el cas de situacions sobrevingudes.

Objectiu: que el govern tingui la titularitat de la infrastructura

“Aquesta empresa gestionarà de manera compartida i cooperativa entre l’administració de l’estat i la Generalitat de Catalunya el traspàs”, ha dit el ministre Bolaños. Ha apuntat que l’empresa servirà per a fixar un seguit d’obligacions pel que fa al finançament, el pla i les línies. I també ha volgut deixar clar que servirà per a culminar el traspàs que va començar el gener del 2010. Aleshores, la Generalitat de Catalunya va aconseguir la gestió dels horaris, les freqüències de pas, les tarifes i la informació als usuaris, però no pas la titularitat de la infrastructura ni l’empresa operadora, Renfe. Junqueras ha dit que les decisions que es prenguin vetllaran pels interessos dels ciutadans. “El govern espanyol ha d’assumir el dèficit que no ha assumit”, ha dit.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor