14.01.2025 - 14:53
|
Actualització: 14.01.2025 - 17:54
El govern del president Salvador Illa ha aprovat de demanar al Ministeri de Transports espanyol que comenci els tràmits per al traspàs de la línia R1 de Rodalia. La consellera i portaveu Sílvia Paneque ho ha celebrat avui com un pas important, per bé que encara resti molta cosa per a concretar: “No ho veig un acord petit. Veig el primer pas d’un camí que serà molt llarg”. El procés, en efecte, serà llarg. De moment tot es basa a excloure la R1 del Catàleg de la Xarxa Ferroviària d’Interès General de l’estat espanyol. Més enllà d’això, el govern no ha fet públic un pla d’inversions detallat que acompanyi el traspàs, decisiu perquè el traspàs tingui consistència. Tampoc no especifica quan estarà operativa la nova empresa mixta Rodalies de Catalunya, que hauria de gestionar la línia, tot i que Paneque ha promès que ho estarà abans no s’acabi l’any.
Hi ha un altre detall cridaner. La línia, d’entrada, no es traspassarà sencera. La petició comença preveient el trasllat del tram entre la futura estació de Bifurcació Sagrera i la de Maçanet-Massanes. Així doncs, durant un temps indeterminat –qui sap si de manera indefinida–, una part de la primera línia traspassada a la Generalitat continuarà en mans d’Adif. Això inclou les estacions que hi ha abans de travessar el districte de Sant Andreu de Barcelona: Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Cornellà de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Sants, Plaça de Catalunya i Arc de Triomf.
Paneque no ha especificat els detalls de la separació, però el document que ha publicat el govern diu: “La bifurcació de Sagrera, en canvi, romandrà inclosa a la xarxa ferroviària d’interès general perquè dona servei a altres infraestructures de competència estatal”. És a dir, en tot cas, la nova estació de la Sagrera serà una infrastructura d’interès estatal. La consellera ha justificat la progressió tan fragmentada del traspàs amb l’argument que l’usuari no noti cap canvi brusc en el servei. “A poc a poc, una cosa darrere l’altra, perquè no hi hagi cap disfunció en el servei, que és una cosa que no ens podríem permetre”, ha dit.
L’anunci té molt a veure amb la necessitat del govern de satisfer Esquerra per aprovar el pressupost. El novembre de 2023, per a investir Pedro Sánchez president del govern espanyol, els republicans van pactar amb el PSOE el traspàs de Rodalia. El pacte era farcit d’interrogants i no preveia ni el calendari, ni el volum de les inversions, ni què passaria amb els treballadors, ni com seria el nou contracte programa, ni tampoc se sabia del cert quines línies serien traspassades, més enllà de l’R1 i l’R2. Ara, amb el PSC a la Generalitat, Esquerra demana proves de la voluntat de complir l’acord, i Illa mira d’escenificar-les. Els socialistes, discrets fa un any i mig, comencen a subscriure el relat d’Esquerra sobre un traspàs integral que, de moment, sembla molt llunyà.
Paneque, tanmateix, ha tingut un gest per al govern anterior, tot reconeixent que aquests primers passos es fan gràcies al treball previ del govern del president Pere Aragonès. També se’n fa seu una part del relat: avui, la consellera ha reconegut que la situació a Rodalia “és producte d’anys de desinversió” i que Catalunya no té el sistema ferroviari que necessita ni que es mereix. Durant les pròximes setmanes, hi haurà reunions bilaterals amb el govern espanyol per a tractar amb més precisió les condicions del trasllat.