Quin és l’estat del transport públic a València i la rodalia?

  • Hi ha dues línies d'autobusos que substitueixen els serveis interromputs

VilaWeb

VilaWeb – Agències

07.11.2024 - 18:34
Actualització: 09.11.2024 - 15:35

La xarxa de transport públic va quedar fortament afectada pels estralls causats per la gota freda. De mica en mica, el servei va recuperant la normalitat i s’han posat en marxa serveis alternatius en alguns trajectes. Fem un repàs dels diferents mitjans de transport públic i en quin estat es troben.

Avui s’ha reprès el servei de totes les línies de tramvia

Els Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) han començat a prestar servei a les línies 4, 6, 8 i 10 del tramvia de València i de l’àrea metropolitana. D’aquesta manera, totes tornen a funcionar. Les proves fetes aquesta setmana han permès de comprovar que els sistemes de seguretat, senyalització, comunicacions, subministrament, manteniment, peatge i atenció al client funcionen correctament.

De moment, les quatre línies circularan amb l’horari corresponent a un servei feiner no lectiu de dilluns a dissabte i de festiu el diumenge, sense fer l’horari nocturn. El servei previst inclou totes les parades, inclosa la Fira, per donar servei als veïns de la pedania de Benimàmet, i també les situades a Paterna i Burjassot.

La reobertura del tramvia forma part d’un pla dissenyat conjuntament amb la Conselleria de Medi Ambient, Infrastructures i Territori, que es desenvolupa en tres fases i que ha començat amb les línies tramviàries.

El metro continua sense funcionar

Després de la reobertura del tramvia, es preveu que el metro torni a funcionar en un termini estimat d’un mes. Això no inclou la connexió amb els municipis de les comarques de l’Horta Sud i la Ribera, que trigaran més.

Es treballa en la restauració de les línies 3, 5 i 9, i també en part dels recorreguts de les línies 1, 2 i 7 de metro, que permetrien de circular per les zones no afectades per la gota freda. Aquesta part de la xarxa ferroviària no presenta danys significatius i s’hi podrà reobrir la circulació les setmanes vinents, quan ja sigui en servei el nou lloc de comandament.

Per una altra banda, el tram comprès entre Sant Isidre i Castelló, el trajecte sud de les línies 1, 2 i 7, és el més afectat i té tota mena de desperfectes greus, tant a les vies com a la catenària, per la qual cosa necessita un procés d’actuació molt més llarg.

Tres línies de rodalia inoperatives

En referència al servei de rodalia, les línies 1 (València-Gandia), 2 (València-Moixent) i 3 (València-Utiel) continuen inoperatives, tot i que la primera i la segona tornaran a funcionar de manera parcial la setmana vinent, segons el ministre de l’Interior espanyol, Fernando Grande-Marlaska.

La delegada del govern espanyol al País Valencià, Pilar Bernabé, ha avançat que dilluns es posarà en marxa la línia 1 de Rodalia entre els municipis de Gandia i Silla. Alhora, s’instal·larà un servei d’autobusos llançadora entre Silla i la ciutat de València.

Autobusos com a alternativa

Com a alternativa a la xarxa afectada, la Generalitat ha habilitat divuit línies noves d’autobusos, mentre la resta de transport públic recupera el servei habitual, i d’aquesta manera es permet la connectivitat dels municipis més afectats per les inundacions.

El corredor Bétera-Montcada substitueix la L1 del metro i tindrà tres línies noves. La primera serà un autobús llançadora Bétera-Montcada, amb parada a Masies i Seminari-CEU. La connexió amb València des d’aquest punt es farà amb la línia 26 d’EMT.

La segona línia és la llançadora Rocafort-Campus Burjassot, amb parades a Escoles Professionals Luis Amigó, l’estació de metro de Godella, Campus Burjassot i Terramelar. La connexió amb València des d’aquest punt es farà amb la línia 63 d’EMT els dies laborals i amb la 62 els festius. La tercera línia és la llançadora Burjassot-Escoles Sant Josep, amb inici a l’estació de metro de Burjassot i una única parada davant l’Hipercor del barri del Campanar de València.

El corredor València-Rafelbunyol substitueix part de la L3 del metro i tindrà amb cinc línies noves. La primera serà un autobús llançadora Massamagrell-Albuixec amb parades a Museros i Emperador. La connexió amb València es farà amb el servei de rodalia d’Albuixec. Solament es troba operativa els dies laborables. La segona és un autobús llançadora Massamagrell-Rafelbunyol-el Puig amb parades a la Pobla de Vallbona i Rocafort. La connexió amb València es fa amb el servei de rodalia al Puig. És operativa el dissabte, el diumenge i els festius.

La tercera és un autobús llançadora Meliana-Albuixec amb parades a Foios i Albalat dels Sorells. La connexió amb València es fa amb el servei de rodalia a Albuixec i és operativa els dies laborables. La quarta és un autobús llançadora Meliana-Museros-Albuixec amb parades a Foios i Albalat dels Sorells. La connexió amb València es fa amb el servei de rodalia a Albuixec i és operativa el dissabte, el diumenge i els festius.

La cinquena és la llançadora de la Pobla de Farnals-Rafelbunyol-el Puig, que passa per Rocafort. La connexió amb València es fa amb servei de rodalia del Puig i és operativa els dies laborables.

El corredor València-Riba-roja de Túria substitueix part de les línies 5 i 9 del metro i compta amb dues línies. La primera és l’autobús llançadora Riba-roja amb destinació final a Mislata, amb connexió amb València per mitjà del servei de l’EMT a Mislata. La segona serà l’autobús llançadora Aeroport amb destinació a l’avinguda del Cid de València i la connexió amb la capital es farà amb el servei d’EMT.

Finalment, hi ha un nou servei entre Benaguasil i l’Eliana. D’aquesta manera, es donarà cobertura a aquest tram de la L2. Els veïns de Benaguasil podran anar a l’Eliana i allà utilitzar les línies habituals d’autobús. Per la seva part, la llançadora Paiporta operativa des de la rotonda de l’encreuament Francesc Ciscar amb el carrer de València i a València arriba a l’encreuament Sant Vicent amb Bulevard Sud.

També han començat a funcionar quatre noves línies més que substitueixen part del trajecte de la línia 1 de Metrovalència. La primera connecta Alginet amb València; la segona Castelló de la Ribera, Alberic i Massalavés amb València; la tercera circula des de Picassent, passant per Alcàsser fins a arribar a València; i la quarta fa el recorregut entre Carlet, Benimodo, Alcúdia i València. També es troba operativa la línia Rocafort-Montcada, que acaba el recorregut a la línia de l’EMT de Montcada-Alfara del Patriarca. Aquest bus farà parada a Massarrojos i opera els dies feiners. Aquest servei substitueix part del recorregut de la L1 del metro.

Canvis en el servei habitual d’autobús

Els autobusos de l’EMT de València també han fet modificacions. Les línies 27 i 9 modifiquen el recorregut per deixar els veïns a la rotonda d’entrada a la Torre i a la rotonda de sortida, ja que no hi poden entrar, més perquè les vies d’accés són impracticables. Així mateix, la línia 23 de l’EMT perllonga el recorregut per deixar els passatgers tan a prop de Forn Alcedo com és possible.

Carreteres

En referència a les carreteres, ara mateix s’ha qualificat de clau el restabliment del pont del by-pass, i es preveu de recuperar la mobilitat a la AP-7 a l’altura del by-pass a mitjans de la setmana vinents. Demà és previst que es reobri la N3, on hi havia un tall a Setaigües. A la N-330 i a la N-322 també treballen perquè reobrin aviat.

TGV, Euromed i mitjana distància

El servei de trens Euromed entre Barcelona i València manté una circulació limitada. Per la seva banda, el TGV amb Madrid continua interromput i es treballa en el túnel de Torrent. Es preveu que es recuperi d’ací a unes quantes setmanes.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor