23.03.2023 - 20:58
|
Actualització: 23.03.2023 - 22:20
El Servei Català de Trànsit (SCT) limitarà la velocitat a 100 km/h a la AP-7 entre Martorell i Gelida els divendres a la tarda, dissabte al matí i diumenge a la tarda. Els camions hauran de circular per la dreta en aquest tram d’uns set quilòmetres. La mesura començarà a aplicar-se demà en fase de proves i forma part del paquet d’accions que Trànsit presentat avui a fi de reduir la sinistralitat a l’autopista. El pla es desplegarà entre el 2023 i 2025 amb una inversió de 14,3 milions d’euros. Entre més mesures, també preveu d’utilitzar drons per controlar els punts més conflictius i instal·lar nous radars, on la mobilitat ha augmentat d’un 26% d’ençà de l’alliberament dels peatges.
El SCT ha tingut un important augment de la mobilitat en el tram de Martorell i Gelida i ha observat que els vehicles no respecten prou les distàncies de seguretat i també corren massa, segons que ha explicat el director, Ramon Lamiel, que ha indicat que hi registren accidents múltiples.
Els responsables del SCT esperen que la mesura ajudi a millorar la seguretat viària en i no descarten abaixar més el límit de velocitat si aquests 100 km/h no són suficients. Trànsit i mossos faran controls de la velocitat.
El SCT vol estendre sistemes de velocitat variable en més trams de la via. El focus és en el tronc central de la AP-7, a l’espera que l’estat espanyol, que és el titular de l’autopista, pugui aplicar mesures que vagin en el mateix sentit.
Més radars i ús de drons
El Servei Català de Trànsit instal·larà en aquesta autopista nous radars en els punts on hi ha més accidents. Començarà amb quatre, amb un nou sistema d’instal·lació, i una de les primeres localitzacions en què s’ubicaran serà a la trifurcació del Papiol B-23, A-2 i AP-7. També instal·larà un radar de tram a la zona de Móra a Constantí en el període 2023-2025.
A més, farà servir drons per controlar punts viaris conflictius. La primera missió serà a l’enllaç de la C-60 i la AP-7 per analitzar l’origen de la pertorbació de la Roca en el retorn dels diumenges i també a la B-23 i AP-7 per controlar les infraccions d’incorporació, que són un risc per a la seguretat viària i ocasionen retencions.
Limitacions per als camions
El pla preveu limitacions de vehicles pesants en el tram del sud de trenta quilòmetres entre Calafat i Camarles, on els camions hauran de circular pel carril de la dreta. Aquesta limitació serà per a cada dia de la setmana i es començarà a aplicar aviat, segons Trànsit.
Entre més mesures, Trànsit també destaca la instal·lació en els retorns de cap de setmana dels setanta quilòmetres de carrils addicionals a la AP-7 nord (Montornès del Vallès i Sant Celoni) i sud (Vilafranca del Penedès i el Papiol) per dotar de més capacitat la via. Aquesta mesura ja s’aplica i s’ha avançat en el calendari, ja que es començaven a instal·lar al voltant de Setmana Santa.
Més accidents i més víctimes mortals
La mobilitat ha augmentat de mitjana d’un 26% a la AP-7 des que es van alliberar els peatges, l’agost del 2021, i la circulació de camions ha incrementat d’un 36%. Els accidents també han incrementat. L’autopista va registrar el 2019 503 accidents amb víctimes, 32 dels quals amb persones mortes o ferits greus, mentre que l’any passat aquests sinistres van augmentar fins als 647, 55 dels quals amb morts o ferits greus. El 2019, 15 persones van morir en accidents a la AP-7 i 19 més van resultar ferides de gravetat, mentre que l’any passat les víctimes mortals en van ser 24 i els ferits greus, 52.