24.11.2017 - 02:00
Què seria un disc sense portada? Poca cosa més que un vinil negre intercanviable i sense nom. Aquest és el punt de partida de l’exposició Total records, que s’acaba d’inaugurar a Foto Colectania de Barcelona, que aplega a més de 250 portades de discs de vinil d’alguns dels músics més coneguts del segle XX. Però els autèntics protagonistes de la mostra són els fotògrafs autors de les imatges que es mostren en aquestes portades.
Darrere aquesta exposició, que ja ha viatjat per mig Europa, hi ha dos col·leccionistes musicals, Antoine de Beaupré i Serge Vincendet. Un dia es van adonar de la importància que tenien les imatges de les portades dels discs i aquesta idea, aquest pou sense fons, va convertir-se després en l’exposició que ara arriba a Barcelona. La mostra tan sols aplega fotografies que es van fer expressament per a il·lustrar els discs, i hi ha tot de rareses i troballes sorprenents.
S’hi pot veure una portada molt barroca que va fer Helmut Newton va per a la banda australiana INXS o les obres de diversos fotògrafs icònics de la revista Vanity Fair, que van treballar per Madonna o Cindy Lauper. Els organitzadors també en destaquen les col·laboracions entre Jeff Wall i Iggy Pop, William Klein i Serge Gainsbourg o Irving Penn i Miles Davis. Unes altres portades emblemàtiques que hi ha a l’exposició són la del ‘Sgt. Peppers’ i ‘Abbey Road’ de The Beatles o ‘Sticky Fingers’ dels Rolling Stones.
La mostra es divideix en diferents seccions que exploren aspectes diversos d’aquesta forma d’art única. Algunes vegades, les imatges escollides pels artistes van causar escàndols, censura i titulars als diaris. Per una altra banda, les portades dels àlbums també han estat una plataforma per a reivindicacions polítiques, ja que s’han fet servir com a instruments de propaganda. Finalment, en gèneres musicals com el jazz, les portades dels vinils han estat sovint dissenyades per millorar l’atractiu del segell discogràfic.