04.02.2022 - 21:50
|
Actualització: 05.02.2022 - 08:26
L’abril de l’any passat, el tiktoker i influenciador Gerard Querol –conegut popularment com a Gerry Querry– va posar en marxa TinderCat, un espai per a lligar en català a la xarxa. De manera completament improvisada, per mitjà de Twitter Spaces, va crear una trucada de veu pública on tothom podia entrar com a oient. El privilegi de parlar solament el tenien tretze persones i els qui ho volguessin podien presentar-se, explicar els seus gusts i provar de trobar parella. Allò que va començar com una broma, amb l’eslògan “First Dates Catalunya: qui vulgui lligar que ho digui”, avui és tot un fenomen que acumular milers de seguidors.
La darrera sessió es va fer diumenge passat i l’etiqueta de la iniciativa, #TinderCat, va tornar a ser la més comentada a Twitter. S’hi van connectar més de mil tres-centes persones, entre les quals el raper Valtònyc, que va explicar la seva vida sentimental i es va atrevir a jugar al “casar, follar, matar”. El grup musical Ginestà també s’hi va apuntar i va presentar una de les cançons del seu nou disc, Suposo que l’amor és això.
Més de 1.500 oients i 6.000 seguidors al #Tindercat d’avui! Hem estat als Trending Topic d’Espanya durant tota la nit!
Mil gràcies per explicar-nos els vostres drames, sou genials ❤️🩹
— Tindercat (@elTindercat) January 31, 2022
TinderCat: una manera d’entendre la ràdio 2.0
A més d’haver-se consolidat com un espai per a lligar i comentar xafarderies dels Països Catalans, hi ha usuaris que parlen de TinderCat com una ràdio 2.0, en directe i temàtica, equiparable al format de Prohibit als pares o el Bac Up que feia Ràdio Flaixbac. “He tornat a sentir que tenia tretze anys, quan escoltava històries de gent qualsevol mig amagat a la meva habitació perquè havia d’estar dormint”, piulava un usuari.
Un model que, sense voler, ha esdevingut una alternativa a la ràdio tradicional: “Es va convertint en una mena de programa radiofònic, però sense la periodicitat que requereix un format convencional”, explica Gerard Querol. La trobada en línia es fa, aproximadament, una vegada el mes i, tot i que al principi era completament improvisada i no avisaven del dia en què es faria, darrerament ja ho anuncien amb antelació perquè els usuaris s’hi connectin.
“És una mena de podcast, però del qual pots formar part, i el fet d’interactuar el fa encara més interessant, perquè no et limites a escoltar”, explica Jordi González, un seguidor habitual del format i un dels protagonistes del darrer TinderCat. Maria Desumvila també n’és usuària i creu que la possibilitat de demanar la paraula permet de conèixer gent fàcilment, i que si un no vol lligar, sempre hi pot fer amics. A més, creu que calen més formats fets per joves i per a joves: “És una manera de fer-nos escoltar d’una manera més lliure i sense tabús, però crec que és imprescindible que hi hagi més productes com aquests, fets i consumits per nosaltres.”
De fet, TinderCat és un espai completament autogestionat per joves, en el qual es connecta gent entre divuit anys i trenta i escaig. Gerard Querol, Carla Junyent i Ramon Pera són els moderadors i administradors de les trucades. Junyent pensa que és important que el contingut sigui creat i consumit per una mateixa generació: “Molts dels espais que diuen que són per a joves no els produeixen joves i això es nota, perquè no són pensats de la manera com pensem nosaltres.” Precisament, diu que aquest és el seu punt fort: “Ens diferenciem per l’espontaneïtat i la immediatesa. Tot sorgeix de manera orgànica i real.”
“Si fos presentat per gent més gran, seria un desastre, perquè sempre hi hauria coses i novetats que no entendrien: el nostre vocabulari o les coses que ens passen”, explica Pol Batalla, un seguidor que s’hi ha connectat des del primer dia. “És una mena d’entreteniment totalment necessari, mai s’havia fet res igual i, sense cap subvenció, va funcionar. Allò que més m’agrada és que hi ha gent com tu, de Catalunya, de la mateixa edat i amb una vida semblant a la teva”, afegeix.
Utilitzar el català per lligar i per fer safareig
A part de lligar, també s’hi fan confessions i s’obren debats sobre qüestions com ara el ghosting (“ruptura a la francesa”), si s’han de perdonar les banyes o si val la pena tenir relacions sexuals al cotxe. I tot això, en català, perquè, de manera unànime, és la llengua que fan servir els usuaris que consumeixen TinderCat. Precisament, aquest és un altre dels pilars de la iniciativa. Querol defensa que és imprescindible fer servir el català en entorns que no siguin acadèmics o professionals: “S’ha d’ampliar l’abast del català i aconseguir que també s’utilitzi en espais d’entreteniment més banal, igual com es fa amb el castellà.” Una idea que Junyent comparteix: “Calen realities en català i hem de fer servir la llengua per fer conya i per parlar de qüestions que no siguin serioses; si no, no el normalitzem.”
Els impulsors del projecte consideren que han ocupat un espai que fins ara no era cobert a casa nostra: “No hi era, aquest entreteniment més semblant a Telecinco, en què es fes safareig en català.” I així ho reivindiquen en aquest format pensat per lligar: “S’ha de posar fi a la idea que el català és menys atractiu, el problema és que sempre hem lligat en castellà.”
“Sóc un gran consumidor del contingut pensat i fet en català, i si a més hi ha safareig, sóc el primer de ser-hi”, diu González. “És un format fet per joves corrents, en català i en què bàsicament hi ha xafarderies, una cosa que els falta als mitjans de comunicació catalans i que realment interessa els joves”, afegeix. “Cal consultar-los i tenir-los en compte. Al cap i a la fi, els joves consumim allò que ens agrada i, si no ho trobem als mitjans tradicionals, o ho creem o ho busquem a la xarxa”, conclou.
Hi haurà un TinderCat presencial?
TinderCat és un format que, de mica en mica, s’ha anat formalitzant, de la mateixa manera que algunes de les persones que s’han conegut en aquesta plataforma: “N’han sorgit parelles i, de fet, hi ha gent que ens ha escrit i ens ha explicat les cites que ha tingut gràcies al TinderCat”, explica Junyent. Per continuar creixent, fa poc que el projecte té el suport d’una productora, La Bombilla Media: “Com més gent hi ha en un equip, més fàcil és multiplicar l’èxit i compartir les derrotes, sempre estàs acompanyat”, diu Querol. A més, assenyala que la idea és professionalitzar la plataforma i que, si mai volen patrocinadors, ells els puguin assessorar.
Per al futur, una de les idees que tenen és la creació d’un format presencial de TinderCat. “Seria el mateix que fem a Twitter, però en directe. Muntaríem un escenari i els qui vinguessin podrien lligar i conèixer gent nova”, diu Querol. I si això funcionés, afegeix, ja pensen que podrien expandir la proposta i convertir-la en una mena de prèvia a les Festes Majors, en trobades per a dinamitzar els espais on es faran els concerts i que els joves s’hi coneguessin abans de la festa.