26.04.2022 - 08:42
|
Actualització: 26.04.2022 - 13:05
“És el moment que internet parli en català“. Aquest és el missatge que, durant un dia, apareix en una de les pantalles gegants de la icònica Times Square, al bell mig de Manhattan (Nova York). L’acció publicitària, que ha començat aquesta matinada (17.30 hora local), s’emmarca dins el projecte AINA, que té per objectiu que les màquines entenguin i parlin el català i que ja ha captat 1,7 milions de veus. Aquest ha estat el primer acte del vice-president del govern, Jordi Puigneró, a la ciutat dels gratacels, on té previst firmar un acord amb ONU-Hàbitat perquè Catalunya aculli un projecte pioner de Nacions Unides. Puigneró ha insistit que les llengües que vulguin sobreviure han de ser digitals: “Aquest és un projecte, precisament per salvar el català”.
Emmarcada en els actes de Sant Jordi de la comunitat catalana a Nova York, la performance ha consistit en l’emissió d’un vídeo promocional del projecte AINA en una de les pantalles gegants de Times Square, que s’anirà repetint de manera intermitent durant vint-i-quatre hores.
L’acte promocional, que ha costat uns 3.000 euros, forma part de la gira del govern per promocionar la campanya, que també s’ha dut a la Catalunya Nord, a les Illes Balears i al País Valencià. De moment, no hi ha previst repetir la promoció en més destins internacionals.
En declaracions als mitjans, Puigneró s’ha dirigit a la comunitat internacional i els ha convidat a implicar-se en el projecte.
A hores d’ara ja s’ha superat l’objectiu de recollir un milió d’enregistraments abans de l’estiu marcat al febrer i ja s’han enregistrat 1,7 milions de talls de veu. La pròxima fita serà aconseguir dos milions de captacions. “Com més veus tinguem que parlin català, accelerarà el procés perquè les màquines i el món digital entenguin el català”, ha afegit Puigneró, que ha assegurat que el govern vol que les empreses tecnològiques no tinguin excuses per no utilitzar intel·ligències artificials que no entenguin el català.
Amb la col·laboració de Ràdio Amèrica Barcelona (RAB), emissora de ràdio catalana transoceànica amb estudis a Barcelona i als casals catalans de diversos països de l’Amèrica del Sud, el vice-president ha presentat la iniciativa als catalans de tot el món en un programa especial realitzat des de Nova York i amb connexions en directe amb la comunitat catalana a Twitter i amb els casals catalans de Brussel·les (Bèlgica), Guayaquil (Equador), Ciutat de Mèxic (Mèxic) i La Plata (Argentina).
Durant el programa, que s’ha emès en línia pels canals de ràdio per Internet i Twitch de RAB, les comunitats catalanes dels diferents casals contactats han participat activament en l’enregistrament de veus per al projecte AINA perquè la tecnologia parli i entengui el català, i han explicat les activitats que duen a terme per fomentar i mantenir viva la llengua catalana a l’exterior.