El fenomen TikTok: una nova arma comunicativa que suscita dubtes de seguretat

  • Trump vol prohibir als Estats Units l'ús d'aquesta plataforma de vídeos curts

VilaWeb
Clara Ardévol Mallol
04.08.2020 - 21:50

El president dels Estats Units, Donald Trump, va dir dissabte que prohibiria al seu país l’ús de la xarxa social TikTok, d’origen xinès, perquè diu que el govern de la Xina la fa servir per espiar i per difondre propaganda. Després de l’anunci, Microsoft ha confirmat la intenció de comprar aquesta plataforma d’edició i reproducció de vídeos breus als Estats Units, i ha deixat clar que la nova estructura afegiria proteccions de seguretat, privacitat i seguretat digital, de manera que les dades privades dels usuaris nord-americans es mantindrien als Estats Units. Per la seva banda, el govern xinès ja ha dit que no acceptarà ‘el robatori’ de TikTok. Però, realment, aquesta plataforma representa un perill de ciberseguretat? És gaire diferent de la resta de xarxes socials pel que fa a la privacitat? Com s’explica aquest fenomen com més va més present, especialment entre els joves? Pot tenir cap mena d’influència en l’àmbit polític?

TikTok pertany a l’empresa xinesa Bytedance i va ser creada el 2016. El mes d’abril va arribar als 2.000 milions de descàrregues a Google Play i fa temps que es manté com una de les aplicacions més descarregades a tot el món. El seu ús més popular és el que permet de fer vídeos musicals i coreografies amb filtres d’imatge i so, tot i que també es poden fer vídeos en clau d’humor i amb tota mena de contingut, sempre amb un format breu, de tres segons a seixanta, i amb una gran presència d’elements visuals, com ara emoticones i tipografies vistoses. És, de fet, una xarxa essencialment audiovisual, a diferència d’altres, com Twitter o Facebook, que combinen els formats. Els missatges són curts, ràpids, simples i cridaners i requereixen poca atenció de l’usuari, que va rebent estímuls constantment. Pel que fa al perfil de l’usuari, es calcula que el 41% té entre setze anys i vint-i-quatre, i és també un espai força feminitzat.

 

@dulceidaTodo de Dulceidashop 😍 ##fashion ##transicion ##tiktokfashion♬ Dirty Harry – Gorillaz

Per tot això, la imatge més popular de TikTok és la d’adolescents o influenciadors fent coreografies i playbacks de diàlegs i cançons o muntatges còmics i enginyosos, tot i que la xarxa social comença a evolucionar a poc a poc, introduint tota mena de continguts. Tant és així que fins i tot partits com Podem i Vox i polítics com Carles Puigdemont i Emmanuel Macron s’hi han obert un compte. En aquests perfils es veuen fragments d’intervencions al congrés espanyol i vídeos informals i en clau humorística amb alguna connexió amb l’actualitat política. El primer vídeo de Puigdemont, per exemple, consistia en un muntatge amb les imatges de l’acte del Consell per la República a Perpinyà amb el so d’un concert de Queen.

@krlspuigdemontEeeeeooo!! Hola ##TikTok ✊🤘##Catalunya ##independència♬ sonido original – krlspuigdemont

@ahorapodemos##díamundialdelperro ##adoptanocompres ##noalabandonoanimal ##doglove ##pabloiglesias♬ sonido original – ahorapodemos

 

@emmanuelmacronVive la France ! 🇫🇷🇫🇷🇫🇷 ##14juillet♬ son original – emmanuelmacron

De fet, tot i que no admet publicitat política, no és una xarxa impermeable al contingut polític, i els experts assenyalen que és molt probable que els partits l’acabin fent servir per a captar vots, especialment de futurs votants. ‘Hi ha una guerra mediàtica i TikTok és una arma més’, explica l’informàtic forense Bruno Pérez Juncà. De moment, tot i que el perfil de Podem té uns 92.000 seguidors i força activitat, sembla que Vox ha aconseguit certa influència en aquesta xarxa social, no tan sols per l’activitat del seu perfil oficial, sinó també perquè no és pas estrany que es facin virals vídeos protagonitzats per joves que fan propaganda de la seva ideologia. En l’anomenat ‘tag del facha’, per exemple, dues joves s’enorgullien d’estar a favor de les curses de braus i en contra dels immigrants. L’estat espanyol no és l’únic on l’extrema dreta té certa influència a TikTok. A Itàlia, el polític que més utilitza aquesta plataforma és Matteo Salvini, que acumula més de 300.000 seguidors i penja vídeos amb contingut polític i explicant el seu dia a dia.

@matteosalviniufficialeViva le noccioline!♬ Follow grilledcheeseisepic on Tik Tok – grilledcheeseisepic

Les característiques de l’algorisme d’aquesta plataforma són una mica diferents de la resta de xarxes socials, perquè TikTok permet de compartir contingut amb usuaris que no formen part del cercle pròxim de contactes, i això pot ser positiu per a captar nous perfils. Però això no vol dir que, com totes les xarxes socials, TikTok no recomani continguts en funció del perfil de cada persona i dels usuaris que segueix. Així doncs, no és que no sigui important tenir molts seguidors per a difondre missatges, però sí que permet de fer virals vídeos de manera més simple i ràpida, cosa que pot ser positiva des d’un punt de vista comercial o polític.

És una xarxa social segura?

El govern de Trump argumenta que TikTok no és una xarxa social segura i que mitjançant la seva aplicació per a dispositius mòbils el govern xinès pot obtenir informació privada dels usuaris, cosa que la companyia nega. A Europa, l’Agència de Protecció de Dades ha creat un grup de treball per a estudiar les pràctiques de TikTok a la Unió Europea. Al gener es va saber que la plataforma havia tingut un error de seguretat que permetia de manipular les dades dels usuaris, un problema que ja es va resoldre.

Fins a quin punt, doncs, aquesta xarxa social pot vulnerar la privacitat dels usuaris? Bruno Pérez Juncà la compara amb Facebook i amb Instagram: ‘És una xarxa social com qualsevol altra, cosa que vol dir que es queden les dades de l’usuari. Amb TikTok t’espien els xinesos i amb Facebook i Instagram, els americans. Però sí que és veritat que TikTok té unes característiques diferents.’

De fet, Anonymous va explicar fa unes setmanes els riscs de ciberseguretat que podia tenia la descàrrega d’aquesta aplicació i va recomanar d’esborrar-la perquè la considerava ‘malware operat pel govern xinès per a fer una operació d’espionatge en massa’. Anonymous ho defensava amb una publicació de Reddit en què s’explicaven els resultats d’una anàlisi d’enginyeria inversa de l’aplicació. Tot i que no s’ha pogut confirmar la veracitat d’aquesta anàlisi, el grup de ciberactivistes li ha donat credibilitat. Entre més, l’anàlisi assenyala que TikTok proporciona als usuaris una certa viralitat inicial per incitar-los a romandre a la plataforma.

‘Com altres aplicacions, li dónes accés a la càmera i al micròfon, i això ja significa un risc potent. I s’ha demostrat que fa coses que no toquen. Saben si tens el telèfon desblocat, és a dir, si t’hi poden injectar més coses o menys’, explica Pérez. ‘És com si anessin a una casa i comprovessin si la porta és oberta o no, això ja demostra una mala intencionalitat’. L’expert en ciberseguretat alerta que TikTok accedeix a un seguit d’elements del dispositiu sense haver demanat el permís de l’usuari: ‘Envies la teva ubicació GPS, t’agradi o no. Un altre exemple és l’ús de l’acceleròmetre, que és un dels sensors del telèfon. Qualsevol aplicació sempre té un permís, però pots fer una aplicació en què no calgui el permís del micròfon perquè li dónes a l’acceleròmetre per defecte. I transformes l’acceleròmetre en un micròfon.’

Ara bé, l’expert insisteix que no veu TikTok més perillosa que la resta de xarxes socials a les quals ‘donem totes les nostres dades i la nostra vida’: ‘Molta gent no sap que Facebook sap constantment les ubicacions dels usuaris. Sap si vas al bar, al gimnàs, a la farmàcia, a l’hospital… Saben fins i tot la velocitat a què condueixes. Tot això alimenta grans bases de dades que s’explotaran en contra nostra. Saben si ets un conductor que va de pressa, i a l’hora de fer una assegurança de cotxe això encareix el preu. Passa igual amb una assegurança de vida. Si veuen que algú no va mai al gimnàs i passa el dia al bar, li encariran el preu. Els qui recopilen les dades expliquen que saben entre tres mil i sis mil coses d’una persona, més de les que sabem nosaltres mateixos.’

Una altra qüestió que preocupa pel que fa a l’ús de TikTok és la fàcil accessibilitat que hi tenen els adolescents i, fins i tot, els infants. De fet, la xarxa social ha arribat a ser multada amb cinc milions de dòlars després d’haver estat acusada de violar la llei de protecció de la privacitat dels menors dels Estats Units per no obtenir el consentiment parental abans de recopilar noms i adreces de correu electrònic. Al Regne Unit, diverses associacions de defensa dels menors van demanar que es prohibís, perquè consideraven que era un perill per l’exposició dels infants i adolescents a grups de pederastes. La crida es va impulsar després d’una notícia del diari The Telegraph en què explicaven que hi havia comptes d’adults que interactuaven i observaven l’activitat dels menors, uns comptes que havien tornat a activar-se tot i que l’aplicació els havia tancat. En aquesta línia, Pérez també parla dels perills que hi pot haver amb relació a la publicitat: ‘Sé del cas d’un nen de nou anys que va trobar una propaganda a TikTok que deia “vols fer nous amics?”. Hi va clicar i va accedir a un xat amb contingut eròtic.’

Amb tot, l’expert conclou que les grans xarxes socials ‘poden manipular l’audiència perfectament’ i considera que la polèmica sobre TikTok s’explica per una guerra d’interessos, com ja va passar amb el cas de Huawei el 2019. ‘La tríada de Facebook, Instagram i WhatsApp és l’eina dels americans, mentre que TikTok és la dels xinesos. I cap no vol que l’altre tingui més dades que ell’, conclou.

Encara falta informació per a esclarir fins a quin punt TikTok pot vulnerar la privacitat dels usuaris, especialment dels menors, i utilitzar-ne les dades. També per saber si realment aquest ús de les dades és gaire diferent del que fan altres xarxes socials, com Facebook i Instagram. Sí que és clar que TikTok té un perfil d’usuari clarament definit: el públic jove i adolescent i, per tant, els futurs votants i consumidors.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor