22.01.2016 - 02:00
El Tiana Negra torna avui, per quart any, amb més de vint-i-cinc activitats i una trentena d’autors. Un dels actes principals és la inauguració, que serà un homenatge al col·lectiu Ofèlia Dracs. És la primera vegada que es fa un acte de reconeixement a la feina d’aquest grup literari creat als anys setanta, que va voler dignificar la novel·la de gènere feta en català. D’aquest inici de festa se n’encarregarà Àlex Martín, amb la col·laboració d’alguns autors del grup, com ara Maria Antònia Oliver, Joaquim Carbó i Margarida Aritzeta. (Podeu consultar el programa del festival aquí).
Sebastià Benassar, director del Tiana Negra, es mostra satisfet amb la continuitat de la mostra: ‘Després de tres anys, el festival assoleix la normalitat i s’estableix com una de les cites indispensables del calendari negre en català.’
Una altra novetat important d’enguany és la presència d’escriptors estrangers, com ara François Thomazeau, encarregat de la cloenda. A més, el festival acollirà de nou els noms més destacats de la literatura negra catalana actual, com l’escriptora i consellera de Cultura del Govern Balear, Esperança Camps, i també Lluís Bosch, Rafael Vallbona, Xavier Vernetta, J. R. Armadàs i Jordi Soler, entre d’altres.
Poesia, una taula rodona i un ‘combat de boxa’
Demà hi haurà la taula rodona ‘Quan la realitat supera la ficció’, amb alguns dels periodistes més destacats del gènere, com Jordi Borràs, Laura de Andrés i Gemma Garcia.
Entre els actes del cap de setmana, es destaquen un recital de poesia negra, la projecció del documentari ‘L’atemptat contra ‘El Papus’’ i un ‘combat de boxa’ entre els autors Francesc Ribera i Damià del Clot, que faran una batalla literària sobre política i novel·la negra.
El tercer Premi Agustí Vehí
Aquest vespre es lliura el tercer Premi Agustí Vehí a l’alcoià Silvestre Vilaplana (1969) per la novel·la ‘Els ossos soterrats’, que combina el gènere negre amb la memòria històrica. La novel·la es publicarà el mes de setembre vinent en la col·lecció Crims.cat. L’argument parteix d’una arqueòloga que vol desenterrar una fossa comuna del franquisme on, inesperadament, apareixen les restes d’un nadó. A partir d’aquí es va coneguent una història familiar que ‘manté la intriga fins al final’, segons els membres del jurat.