#ThisIsACoup: l’etiqueta global que va néixer a Barcelona

  • L'etiqueta, per protesta contra les mesures imposades a Grècia, ha estat tendència a Twitter a tot el món

VilaWeb
Redacció
13.07.2015 - 16:21
Actualització: 18.07.2015 - 13:10

Diumenge a la tarda, una activista anomenada Francesca va enviar un missatge de text a una quarantena de persones, entre les quals membres del moviment dels indignats i de Barcelona en Comú. ‘Aquest és un missatge important sobre Grècia […] Aquests nois reunits ara a l’Eurogrup, tots fan anar Twitter i es mereixen que algú els digui que han d’arribar a un tracte amb Tsipras i deixar de voler-lo enderrocar’. Poca estona després, naixia a Barcelona l’etiqueta #ThisIsACoup (‘Això és un cop d’estat’), que de seguida va esdevenir tendència a la xarxa social, on continua essent una de les etiquetes més utilitzades.

La primera persona que apareix a Twitter fent anar l’etiqueta és@smaccarone, un professor de matemàtiques i física de Barcelona. Tot i que ell mateix ha volgut aclarir que es tractava d’una campanya col·lectiva.

 

Fa unes hores, el mateix Sandro Maccarrone ha difós un comunicat on s’explica com es va gestar i difondre l’etiqueta #ThisIsACoup: El grup d’activistes havia estat fent servir Telegram per a organitzar una conferència a Barcelona, la #GlobalRevExp, i van decidir donar suport a la proposta de Francesca, que proposava de fer servir l’etiqueta #SaveGreece. ‘Som activistes en línia i investigadors dels moviments socials en xarxa de tot el món, activistes del moviment dels indignats espanyols i membres de la plataforma ciutadana Barcelona en Comú’, expliquen.

Una hora després d’haver rebut el missatge de Francesca un altre usuari va respondre proposant una etiqueta ‘més agressiva’, com ara #ThisIsACoup. Una etiqueta que també vol ser un gest de complicitat amb l’egípcia #NotACoup, que va ser tendència el 2011 durant la primavera àrab.

Diumenge a les vuit del vespre, aquest mateix grup d’activistes van fer córrer informació bàsica sobre la campanya a través de grups de telegram, WhatsApp i Facebook. Una hora més tard, la batllessa de Barcelona, Ada Colau, feia un piulet amb l’etiqueta, cosa que la disparava al primer lloc de la llista de ‘trending topics’.

 

A partir d’aleshores, l’etiqueta es començava a fer servir arreu del món i l’economista Paul Krugman publicava, a quarts d’onze de la nit, un article al New York Times on afirmava ‘The trending hashtag #ThisIsACoup is exactly right’. Una etiquea que va néixer ahir a Barcelona i que en poques hores ha esdevingut mundial. ‘El mèrit del seu èxit és col·lectiu’, diuen en aquest comunicat els activistes de #GlobalRevExp: ‘Expressa un sentit comú de la importència dels ciutadans davant els poders financers globalitzats.’

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor