El Temporada Alta estrenarà ‘Bèsties’, el nou muntatge de circ de Baro d’Evel coproduït pel festival

  • L'opció de la producció pròpia es tradueix en disset espectacles, com ara les propostes de Pau Miró, Roger Bernat i Carles Santos

VilaWeb

ACN

05.08.2015 - 06:00
Actualització: 05.08.2015 - 11:25

El Temporada Alta es prepara per convertir-se, un any més, en el focus teatral del país amb produccions noves, estrenes catalanes i una programació internacional de referència. El 24è festival posa l’accent a les produccions amb el seu segell i ha col·laborat en la producció de disset muntatges. Després de l’èxit de l’any passat amb espectacles com ara Terra Baixa, amb Lluís Homar, el festival dóna forma enguany a propostes com són ara les de Pau Miró, Roger Bernat i Carles Santos. També serà l’escenari de l’estrena al país de la coproducció de ressò internacional ‘Bèsties’, de la companyia francesa de circ contemporani Baro d’Evel. Quant a la programació musical, Adrià Puntí presentarà el seu darrer disc.

Reemplaçant la tasca que fins fa dos anys feia EL CANAL, Centre d’Arts Escèniques Girona – Salt, el Temporada Alta continua optant per la producció amb el segell propi. Aquesta fórmula permetrà de presentar disset espectacles que es podran veure a l’àrea de Girona aquesta tardor.

D’aquesta manera l’essència del Temporada Alta (producció pròpia, creadors catalans, nova dramatúrgia, programa internacional) tornarà a omplir els espais de Salt, Girona i més localitats amb un programa de més de cent espectacles en què hi haurà un bon nombre d’estrenes i propostes de tots els gèneres d’art en viu i per a tots els públics, inclosos els més petits.

Quan resta un any i prou per a complir el quart de segle, el festival continua creixent en nombre d’espectacles, perquè capitalitza bona part de les estrenes de la temporada i la voluntat de les companyies, d’aquí i de fora, de ser presents a una cita imprescindible. Creix també en nombre d’escenaris i poblacions ―Torroella de Montgrí i Palafrugell― que s’afegeixen a la nòmina de teatres del festival.

Un festival de produccions
En el marc de la programació de circ ens arriba una de les perles del festival. La companyia Baro d’Evel ens proposa ‘Bèsties’, un espectacle amb una ronda molt important internacional tancada que s’estrenarà al Temporada Alta, que n’és coproductor.

Una carpa de circ serà l’escenari de la nova proposta de Blaï Mateu Trias i Camille Decourtye, que renova el llenguatge del circ i dignifica el treball conjunt de l’home i l’animal. Viatjant cap a temps en què els homes i els animals compartien un món salvatge, ‘Bèsties’ crea poesia a la pista en estat pur, seguint la línia d’excel·lència d’uns altres espectacles de la companyia francesa que han passat pel Temporada Alta: Mazùt (2012), Ï (2011) i Le sort du dedans (2009).

El Temporada Alta també recupera, per primera vegada a Catalunya, el muntatge ‘Please Continue (Hamlet)’, de Roger Bernat amb producció local, que ja s’ha vist a diferents teatres europeus. En un suburbi, durant un casament, un jove mata el pare de la seva xicota. L’acusen d’assassinat i gairebé dos anys més tard comença el judici. La part més interessant de la proposta del creador català és la tria del repartiment. A part dels actors, Roger Bernat proposa a professionals en actiu del món judicial, jutges, advocats, fiscals, un forense i un psicòleg, que s’afegeixin a l’obra i que assisteixin al judici, de manera que es crea un espectacle únic que cada dia és diferent: el públic esdevé el principal protagonista. Es tracta d’un experiment que Roger Bernat ja ha posat en pràctica a més llocs d’Europa i que ara adaptarà a Girona, a l’escenari ideal de la Casa Pastors, l’antiga Audiència Provincial de Girona. ‘Please Continue (Hamlet)’ té tots els ingredients per a no deixar ningú indiferent.

El jove dramaturg Aleix Aguilà, en coproducció amb el Temporada Alta, presenta la revisió del clàssic ‘Hedda Gabler’. Amb la direcció de Pau Miró presenten Hedda, filla del seu pare, un espectacle diferent de l’original que té a veure amb l’univers més intemporal del noruec Henrick Ibsen. L’obra es pregunta qui és Hedda Gabler i, per extensió, quin és el paper de la dona avui dia. Actors com Júlia Barceló, Pol López i Pau Vinyals són els encarregats de tornar a visitar el clàssic. I la companyia, una de les últimes revelacions del panorama teatral català, actuarà per primera vegada al Temporada Alta.

Carles Santos, un dels grans genis escènics i musicals de la nostra època, ens brinda ‘Patetisme Il·lustrat, 10 maneres de començar un espectacle’, una de les obres més esperades de la temporada, producció del Temporada Alta i el Teatre Nacional de Catalunya (TNC). Amb format de gran producció, Santos se centra en una de les seves obsessions, el piano. Amb la destrucció de l’instrument per punt de partida, el cineasta Pere Portabella hi fa una col·laboració audiovisual.

Aquests espectacles que ara es fan conèixer són la punta de llança del motor de producció que implica el Temporada Alta en el marc de la temporada teatral del país. La gran majoria de les disset propostes de producció que s’estrenaran durant aquesta tardor teatral a Girona de ben segur que faran temporada a Barcelona i ronda aquí i a fora, gràcies a la contemporaneïtat dels autors i creadors i a la xarxa de teatres i festivals amb què coprodueix el festival.

El nou treball d’Adrià Puntí
L’avanç de programació també inclou una de les propostes musicals més esperades. El músic saltenc Adrià Puntí presenta en primícia al Temporada Alta el darrer disc ‘La clau de girar el taller’. Heterodox, iconoclasta i ric de registres, interdisciplinari i indisciplinat, complet i diferent, inquiet i fins i tot inquietant. Puntí ofereix cançons com crits, espectacles d’una ànima en ebullició.

Dues de les grans propostes internacionals, a la venda
Actualment es poden comprar les entrades d’alguns dels espectacles anunciats, fins i tot de dues de les grans propostes internacionals que enguany rep el festival: ‘Mesura per mesura’, de Declan Donnellan i la seva companyia Cheek by Jowl, i ‘Slava’s SnowShow’, d’Slava Polunin.

En són en total quinze els títols que el festival ja ha posat a la venda, des d’espectacles esperats pel gran públic fins a propostes adequades per a espectadors fidels al Temporada Alta. ‘Sócrates. Juicio y muerte de un ciudadano’ de Mario Gas, és un dels espectacles amb més projecció. A banda, es poden comprar també entrades per als espectacles ‘El Petit Príncep, el musical’, d’Àngel Llàcer i Manu Guix, ‘Els veïns de dalt’ de Cesc Gay, ‘Terra Baixa i Lluís Homar’, ‘Foot – Ball’ de Cesc Gelabert, ‘Vilafranca’ de Jordi Casanovas, ‘La Carta de Paolo Nani 30/40 Livingstone’ de Sergi López i Jorge Picó. A més, propostes escèniques centrades en la música com ara ‘Guerra’ amb Albert Pla i Fermin Muguruza, ‘Vinicio Capossela’ amb Cabo SanRoque o ‘PaGAGnini’ amb Ara Malikian, com també la nova producció dels ‘Concerts per a nadons – suite nº1 els batecs del cargol’. El concert de Els Pets #trespuntzero De Cambra també té les localitats a la venda a través de la web del festival.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor