11.05.2017 - 09:22
Els ingressos augmenten un 5%, fins a 13.132 milions, amb el Brasil com a principal mercat per facturació
MADRID, 11 (EUROPA PRESS)
Telefónica va obtenir un benefici net de 779 milions d’euros en el primer trimestre del 2017, la qual cosa suposa un 42,2% més en comparació amb els resultats del primer trimestre del 2016, que es van reformular l’any passat després de la decisió de deixar de presentar la seva filial al Regne Unit O2 com a operació en discontinuació.
Fa un any, la companyia va presentar un benefici net de 776 milions d’euros en el primer trimestre del 2016, xifra semblant a la presentada aquest dijous, però en incloure O2 els comptes reformulats llancen un resultat net de 548 milions d’euros pels tres primers mesos del 2016.
La decisió de Telefònica de deixar de presentar O2 com a operació en discontinuació va fer que els seus actius i passius deixessin de classificar-se com a mantinguts per a la venda i van passar a presentar-se línia a línia pel mètode d’integració global en els estats financers consolidats.
Els ingressos de l’operadora es van situar en el primer trimestre en els 13.132 milions d’euros, la qual cosa suposa un 5% més en termes reportats. En termes orgànics reflecteixen un creixement de l’1,5% respecte al mateix període del 2016.
La companyia remarca que la facturació s’ha vist impulsada pels ingressos per serveis, que van créixer un 1,7% orgànic. A més, destaca l’augment orgànic del 13,5% registrat en els ingressos de dades mòbils, que ja suposen el 58% dels ingressos de servei mòbil, 5,4 punts percentuals més que fa un any.
Per països, el Brasil ja és el que més ingressos aporta als comptes de Telefónica, després d’elevar-se un 30,2% en termes reportats i un 1,6% en orgànics, fins als 3.165 milions d’euros. Per la seva banda, la facturació a Espanya ha caigut un 2,6%, fins als 3.066 milions d’euros.
MILLORA DE L’OIBDA
El benefici brut abans d’amortitzacions (Oibda) es va situar en els 4.021 milions d’euros, un 4,8% més en termes reportats i un 1,3% més en termes orgànics. D’aquesta manera, el marge d’Oibda es manté estable en el 30,6% en termes orgànics, però cau una desena en reportats.
La companyia remarca que el bon comportament de l’Oibda reflecteix “la positiva evolució dels ingressos, l’esforç de contenció de costos i la captura de sinergies i eficiències del procés de transformació de la companyia”.
Per la seva banda, el capex en els tres primers mesos de l’any va ser de 1.621 milions d’euros, un 4,4% menys que en el mateix període del 2016 a causa de les sinergies de la integració, consolidació i optimització de les xarxes de la companyia. La inversió ha tornat a enfocar-se en el desplegament de xarxes ultra-ràpides.
El flux de caixa operatiu excloent espectre ascendeix a 2.400 milions d’euros, un 12% més que fa un any, mentre que el flux de caixa lliure es va situar en 599 milions d’euros, la qual cosa suposa 530 milions d’euros més que en el primer trimestre del 2016, afectat per l’estacionalitat associada al capital circulant.
Telefónica va tancar el març amb un deute financer de 48.766 milions d’euros, 171 milions d’euros més que al desembre del 2016, el menor increment de deute en un primer trimestre dels últims tres anys malgrat l’estacionalitat pròpia del període. Aquesta xifra no inclou l’impacte que tindrà la venda d’un 40% de Telxius a KKR.
El cost efectiu del pagament d’interessos dels últims 12 mesos se situa en el 3,48% al març, 128 punts bàsics menys que en el primer trimestre del 2016, mentre que la vida mitjana del deute és de 8,29 anys.
En aquest sentit, l’activitat de finançament de Telefonica ascendeix en els tres primers mesos de l’any a 6.106 milions d’euros i se centra a reforçar la posició de liquiditat i a refinançar i estendre els venciments de deute, en un entorn de tipus molt baixos. D’aquesta manera, la companyia presenta “una còmoda posició de liquiditat”, tenint coberts els venciments de deute per sobre dels propers 24 mesos.
BASE DE CLIENTS.
Per la seva banda, la base de clients se situa en 346,9 milions d’accessos, estables interanualment, i reflecteixen “més qualitat”, gràcies a l’impuls de l’ingrés mitjà per client (+2,1% interanual orgànic) i al manteniment d’uns baixos nivells de churn (baixes).
La companyia afegeix que els serveis de més valor segueixen incrementant el seu pes, com mostra l’evolució dels clients de LTE (1,7 vegades), els accessos de contracte mòbil (+5%), els smartphones (+18%) i els clients de FTTx i cable (+21%).
Així mateix, informa que ja compta amb 39,9 milions d’unitats immobiliàries passades amb fibra i cable i un cobertura de 4G del 64%, que en el cas d’Europa ascendeix al 88%.
El president executiu de Telefónica, José María Álvarez-Pallete, ha remarcat que aquests resultats reflecteixen “un nou avanç” en el seu model de negoci basat en la recerca del creixement sostenible, i ha afirmat que la “qualitat diferencial” dels seus actius els permet oferir serveis diferencials que es tradueixen en millores en els resultats.
En concret, ha destacat el creixement de les principals variables financeres, incloent en el trimestre l’impacte positiu dels tipus de canvi; la consecució d’estalvis per sinergies i simplificació de processos; l’enfortiment del seu balanç, i el fort creixement del flux de caixa lliure, nou vegades superior al del primer trimestre del 2016.
En aquest context, la companyia, que va anunciar al febrer el llançament de la seva plataforma Aura, un nou model de relació amb els clients “més natural i senzill”, ha reiterat els objectius marcats, així com el dividend de 0,40 euros anunciat per al 2017.