11.07.2023 - 15:08
|
Actualització: 12.07.2023 - 20:31
El telèfon d’informació ciutadana 012 serà gratuït abans d’un any i s’eliminarà la cita prèvia obligatòria. És una de les mesures incloses en el model d’atenció ciutadana de l’administració de la Generalitat que el govern ha aprovat avui amb l’objectiu de lluitar contra l’escletxa digital. En la conferència de premsa posterior a la reunió del consell executiu, la portaveu del govern, Patrícia Plaja, ha calculat que la mesura costarà 1,2 milions d’euros aproximadament i insta el govern espanyol a eliminar també la cita prèvia obligatòria de les seves oficines. Plaja ha explicat que es pot impulsar la gratuïtat del 012 perquè és una competència exclusiva del Govern a diferència del 061, que és potestat de l’estat espanyol.
“Accelerem tots els tràmits perquè sigui com més aviat millor. Per no confondre la ciutadania, la gratuïtat anirà acompanyada d’una campanya de difusió”, ha dit Plaja. La portaveu del govern ha assegurat que l’eliminació de la cita prèvia obligatòria és fruit d’escoltar la ciutadania i ha afegit que tampoc no serà necessària per als tràmits amb els Mossos. Deixa de ser obligatòria tot i que la persona que ho desitgi podrà sol·licitar-la voluntàriament. En aquest context, ha demanat al govern espanyol que apliqui el mateix model per a les seves oficines com, per exemple, les de la tresoreria de la seguretat social o per fer tràmits d’estrangeria.
Preguntada pel 061, Plaja ha diferenciat els dos telèfons d’atenció a la ciutadania remarcant que el 012 és competència exclusiva del govern i, en canvi, el 061 pertany a l’estat espanyol. Plaja ha assenyalat que l’executiu català treballat per la seva gratuïtat, però que el govern de l’estat espanyol no ho ha acceptat.
Segons que ha informat el govern, cada vegueria disposarà d’una oficina d’atenció ciutadana integrada on, en un únic espai, es podran realitzar els tràmits de l’Administració de la Generalitat. De la mateixa manera, en aquests punts es donarà suport a les persones a l’hora d’accedir als serveis digitals per garantir-ne l’autonomia més enllà del seu nivell de competència digital. Així mateix, el model “enforteix” el canal telefònic i incorpora la videoatenció.
Amb l’ànim de crear mecanismes de suport i acompanyament a la ciutadania en la tramitació digital a través dels diferents canals (presencial, telefònic i digital), el govern ha explicat que es crearà l’assistent virtual de tramitació, el web de suport a la tramitació i el servei de suport a la tramitació digital a través del 012 i el canal digital.