El TC aparta definitivament Macías de totes les deliberacions sobre la llei d’amnistia

  • El tribunal constata així la manca d'imparcialitat del magistrat, molt agressiu i combatiu contra l’amnistia

VilaWeb
29.01.2025 - 12:59
Actualització: 29.01.2025 - 13:30
00:00
00:00

El Tribunal Constitucional espanyol ha decidit d’apartar definitivament el magistrat José María Macías de les deliberacions de tots els recursos pendents sobre la llei d’amnistia. Fa gairebé dues setmanes, el plenari del tribunal de garanties espanyol en va aprovar la recusació –sis vots a quatre–, per a deixar-lo fora de la deliberació sobre la inconstitucionalitat de la llei d’amnistia, a causa d’una manca d’imparcialitat manifesta i demostrada.

Arran de la recusació, hom esperava que Macías s’apartés per iniciativa pròpia de les deliberacions de la resta de recursos i d’impugnacions contra la llei d’amnistia per dubtes de constitucionalitat. Però no ho va voler fer, i això feia perillar l’agilitat en el pronunciament efectiu del TC sobre l’amnistia, perquè hi ha una vintena de recursos pendents. Per això, avui el ple del TC ha decidit d’apartar-lo definitivament de totes les deliberacions, amb sis vots a favor –de l’anomenat sector “progressista”– i quatre en contra.

Macías ha estat apartat de la deliberació per causes que el TC considera objectives, basades en el fet que es pronunciés contundentment en contra de la constitucionalitat de l’amnistia quan era vocal del Consell General del Poder Judicial (CGPJ). Ell havia d’haver pres la decisió d’abstenir-se de la resta de deliberacions, però, com que no ho va fer, va incomplir l’article 217 de la llei orgànica del poder judicial, que diu: “El jutge o magistrat en què concorri alguna de les causes establertes legalment s’abstindrà del coneixement de l’afer sense esperar que sigui recusat.” Fins i tot es podrien emprendre accions disciplinàries contra ell, però aquesta qüestió encara no s’ha posat damunt la taula.

La recusació pendent de Macías feia que la resolució dels recursos contra la llei d’amnistia restés encallada. Amb la decisió que ha pres ara el ple del TC, podran fer via per resoldre els recursos que han presentat tant el PP com els governs autonòmics en mans d’aquest partit, i també la qüestió d’inconstitucionalitat presentada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
272829303112345678910111213141516171819202122232425262728123456789
dldtdcdjdvdsdg
272829303112345678910111213141516171819202122232425262728123456789
Fer-me'n subscriptor