Els talibans recorren a YouTube per fer propaganda del seu govern

  • Durant la seva primera etapa al poder es van dedicar a destrossar televisors i cremar films, i ara els talibans fan servir les xarxes per promocionar la seva obra de govern

VilaWeb

The Washington Post

12.03.2024 - 21:40
Actualització: 12.03.2024 - 21:41

The Washington Post · Rick Noack

Kabul, Afganistan. Aquests darrers anys, el govern dels talibans ha impulsat la creació d’una comunitat com més va més gran d’influenciadors a YouTube. L’objectiu de l’executiu és oferir una visió positiva del país a les xarxes amb històries que poden atreure milions de visites.

Els talibans, que durant la seva primera etapa al poder als anys noranta es van dedicar a destrossar televisors i cremar films de manera sistemàtica, ara fan servir la tecnologia de vídeo moderna en la seva campanya radical per a reconfigurar l’Afganistan. El règim concedeix als influenciadors unes llicències molt cobejades perquè puguin emetre; si els seus vídeos es consideren beneficiosos per al règim, fins i tot se’ls permet de col·laborar amb ministeris governamentals.

Durant aquests darrers dos anys, els vídeos crítics amb els talibans han desaparegut de plataformes com YouTube, ja fos per la pressió dels talibans o per l’autocensura. Dos influenciadors expliquen a The Washington Post que van ser detinguts i interrogats per haver incomplert les normes d’emissió dels talibans a les xarxes.

No obstant això, sovint, les relacions entre els influenciadors i els talibans són beneficioses per a ambdues parts. Els influenciadors amb més èxit poden guanyar milers d’euros en ingressos publicitaris estrangers per cada vídeo a YouTube, una xifra desorbitada en un país on uns pocs centenars d’euros són considerats un bon salari. Per eludir el sistema bancari afganès, sotmès a sancions internacionals, alguns youtubers afganesos han contractat associats als Estats Units i a Europa perquè rebin els pagaments i els els facin arribar.

Un dels principals canals de YouTube afganesos, amb més de 350.000 subscriptors, segueix un conegut defensor dels talibans, anomenat General Mobin, que sovint és filmat distribuint donacions, parlant amb soldats o visitant pacients hospitalitzats. Un altre exemple és el de “Dostdaran Kabul”, amb més de 40.000 subscriptors, que se centra de manera gairebé exclusiva en el desenvolupament urbà sota el règim talibà.

I el canal “Kabul Lovers” barreja vídeos d’entreteniment amb guions i continguts protagonitzats per funcionaris talibans. Aquest enfocament dual ha convertit el canal en un dels més reeixits del país els darrers dos anys. El propietari del canal, un noi de 23 anys anomenat Milad Azizi, té contractats vint treballadors i, fins i tot, lloga una oficina en un gratacel.

La llicència d’emissió d’Amani i un premi de YouTube, al seu despatx de Kabul (fotografia: Elise Blanchard/The Washington Post).

Fa poc, el seu canal va obtenir més de 2,6 milions de visites amb una sèrie en què el seu equip de vídeo s’integra a la policia de la moral del Ministeri del Vici i la Virtut en un operatiu de recerca de presumptes bruixes. En un dels vídeos, una dona investigada per presumpta bruixeria mira ansiosa a la càmera. “Per què sou aquí, tots vosaltres?”, pregunta, amb por de ser detinguda. Més tard confessa als investigadors –i als càmeres– que ha practicat la màgia.

Les autoritats afganeses han decidit de no tornar a permetre que l’equip s’afegeixi a possibles operatius futurs de caça de bruixes. Però, segons Azizi, els responsables del canal i les autoritats treballen en altres col·laboracions. “Els ajuda molt”, diu.

Grans audiències a l’estranger

Mohammad Mujib Nabizada, un venedor de càmeres de 20 anys, diu que ha vist tants influenciadors fer el salt a la fama després d’haver comprat a la seva botiga que ara es planteja de llançar el seu propi canal.

“Aquells que comencen solen limitar-se a comprar micròfons barats. Però poc després, quan comencen a guanyar diners, tornen per comprar càmeres grans”, explica.

Botiga de càmeres a Kabul. La demanda de càmeres a l’Afganistan s’ha multiplicat per dos els darrers dos anys (fotografia: Elise Blanchard/The Washington Post).

La velocitat de la connexió a internet i les dades mòbils continuen essent limitades a l’Afganistan, per la qual cosa els influenciadors es dirigeixen principalment als 6 milions d’afganesos que viuen a l’estranger com a emigrants o bé refugiats. Representen entorn d’un 90% dels visitants d’alguns dels canals de YouTube amb seu a l’Afganistan més populars, i la majoria d’aquestes visites procedeixen dels Estats Units i Europa.

Els afganesos a l’estranger solen mirar aquests vídeos per veure com canvia el seu país sota el règim talibà. El youtuber Amir Mohammad Yaqobi, resident de Kabul, explica que els vídeos amb més visiten són els que parlen de noves carreteres i altres obres d’infrastructures.

Més de 140.000 persones han vist un vídeo de 38 minuts d’un canal anomenat “Afghanistan Streets”, en què un presentador elogia la qualitat del formigó en un projecte de construcció d’un túnel supervisat pel govern. “Farà que el túnel duri per sempre”, diu el presentador del vídeo.

En uns altres vídeos, els presentadors acompanyen funcionaris del govern talibà mentre cremen aliments caducats, reprimeixen els traficants de drogues o construeixen un gran canal al nord del país.

Alguns afganesos de Kabul expliquen que han començat a rebre trucades de familiars a l’estranger preguntant-los si el país realment es troba en auge sota els talibans, tal com suggereixen els vídeos que veuen de YouTube.

Els influenciadors que aconsegueixen esquivar les regles dels talibans poden tenir problemes amb YouTube. La companyia explica que ha donat de baixa uns quants canals afganesos per haver publicat “continguts que glorifiquen o promouen tragèdies violentes”.

Preguntat per les activitats dels propietaris de canals de YouTube a l’Afganistan, el portaveu de Google, Jack Malon, diu: “YouTube es compromet a complir totes les sancions aplicables, incloent-hi les sancions dels Estats Units contra els talibans afganesos. Si descobrim un compte que creiem que és propietat dels talibans afganesos i que el gestionen, procedim a tancar-lo. A més, les nostres polítiques prohibeixen el contingut que inciti a la violència.”

Un control com més va més estricte

Abans que els talibans prenguessin el poder l’agost del 2021, les imatges d’explosions de bombes i tiroteigs dominaven les xarxes socials a l’Afganistan. Però per als afganesos en zones urbanes, les xarxes també eren un espai on sentien que podien expressar-se lliurement.

D’aleshores ençà, YouTube ha canviat radicalment a l’Afganistan. El govern talibà ha prohibit la música en els vídeos i ha ordenat que les presentadores portin un mocador al cap i una màscara a la boca per pudor, segons alguns creadors de continguts.

Una youtuber de 20 anys de Kabul diu que va començar a publicar vídeos quan els talibans van tancar les escoles i les universitats per a dones. Fa servir el seu canal, principalment, per llegir poemes o compartir receptes que són populars en la seva comunitat, la minoria xiïta, i no fa cas de les normes dels talibans sobre vestimenta. La seva esperança, diu, és que els funcionaris no siguin capaços d’identificar-la.

Però una xifra com més va més gran d’espectadors l’amenaça de denunciar-la a les autoritats. “No deixaré de fer-ho”, diu la periodista, que prefereix de mantenir l’anonimat per no a cridar l’atenció de les autoritats. “M’encanta fer això”, afegeix.

Una dona edita un vídeo per a un canal de YouTube afganès en una oficina de Kabul (fotografia: Elise Blanchard/The Washington Post).

Hi ha indicis que suggereixen que el govern vol augmentar encara més la pressió sobre els influenciadors que no en segueixin les regles. De fet, l’executiu ja ha blocat l’accés a TikTok amb connexió mòbil, tot al·legant que la plataforma empeny els joves afganesos a perdre el temps i suscita problemes morals.

Encara que alguns creadors de vídeo afganesos han fet servir les eines de geoblocatge de YouTube per a restringir l’accés als seus vídeos més delicats des de l’Afganistan, els funcionaris afganesos utilitzen la tecnologia VPN per a veure tot allò que es publica fora del país, segons que assegura el propietari d’un canal afganès de YouTube important.

Nous advertiments

Uns quants influenciadors expliquen a The Washington Post que, aquestes darreres setmanes, molts youtubers han rebut advertiments per suposades infraccions, com també requeriments del govern perquè hi cooperin més estretament.

Zabihul·là Mujahid, portaveu del govern talibà, confirma que s’han enviat advertiments a tots els canals que “infringeixen les normes”, i que les infraccions greus poden donar lloc a acusacions judicials. Els youtubers poden treballar lliurement al país, explica Mujahid. Però, afegeix: “Si tan sols ofereixen una visió negativa, això no serveix de res al país.”

Ajmal Haqiqi, un conegut youtuber de moda masculina, recorda sentir quan els talibans van prendre el poder. Va decidir de romandre a Kabul per continuar publicant vídeos. Però aviat es va enfrontar a una xifra creixent d’amenaces i va acabar detingut per suposades burles a l’Alcorà.

“Volia servir el meu país, però l’única cosa que vaig aconseguir va ser anar a la presó durant sis mesos”, diu Haqiqi, que s’ha traslladat fa poc al Paquistan.

Azizi, director del reeixit canal “Kabul Lovers”, va ser detingut el 2022 per un vídeo en què es criticava els talibans. Reconeix que ell també s’enfronta a més obstacles, com ara l’exigència de més paperassa per part dels funcionaris. Així i tot, assegura: “No diem mai res en contra seva.”

 

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor