27.05.2022 - 20:48
La sala contenciosa-administrativa del Tribunal Suprem espanyol ha enviat una qüestió prejudicial al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) sobre la limitació de llicències de vehicles de transport amb conductor (VTC). El tribunal espanyol pregunta si limitar-les per assegurar la compatibilitat amb l’activitat dels taxis és compatible amb la llibertat d’establiment.
La sala també planteja si és compatible amb la llibertat d’establiment establir una proporció màxima d’autoritzacions en relació amb les llicències de taxi, com l’acordada a la legislació espanyola d’1/30. A més, consulta al TJUE si aquesta limitació és compatible amb la prohibició d’ajudes d’Estat contemplada a l’article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
El Suprem deixa en suspens fins que el TJUE respongui la resolució d’un recurs de Maxi Mobility Spain contra la resolució de la Comunitat de Madrid que rebutja donar-los mil llicències de VTC. En una interlocutòria, el Suprem, a més, demana que la qüestió plantejada s’acumuli a la formulada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) sobre la matèria, perquè considera que la conclusió que obté el TSJC sobre la jurisprudència del Suprem “no s’adequa a la realitat”.
El Suprem diu al TJUE que la seva doctrina avala la possibilitat de restringir l’activitat dels VTC perquè el manteniment del servei públic de taxis, sotmès a una forta regulació, constitueix un “objectiu legítim dels poders públics, l’assegurament dels quals es pot considerar una raó imperiosa de l’interès general”. La sala contenciosa-administrativa explica que el servei de taxis és d’interès públic des de la perspectiva del dret espanyol i que en una sentència de 2018 va avalar les limitacions dels VTC.