21.03.2025 - 17:31
|
Actualització: 21.03.2025 - 17:50
El Tribunal Suprem espanyol ha declarat nul el reial decret 366/2024, mitjançant el qual es transferia al País Basc la competència per a homologar i declarar l’equivalència de títols universitaris obtinguts a l’estranger. És a dir, la competència continuarà essent gestionada pel govern espanyol, sense ser traspassada a l’executiu basc.
La decisió del tribunal respon al recurs presentat pel Consell General de Col·legis de Fisioterapeutes espanyol, que considerava que aquesta transferència vulnerava la competència exclusiva de l’estat en matèria de regulació de títols acadèmics.
Una transferència fruit de l’acord entre el PSOE i el PNB
L’homologació de títols universitaris és una competència fruit de l’acord a què van arribar el PSOE i el PNB per a la investidura de Pedro Sánchez. La transferència es va signar l’11 de març de l’any passat, juntament amb el traspàs de les competències sobre el servei de rodalia ferroviària i l’acollida de refugiats. El traspàs d’aquestes competències era recollit en l’estatut d’autonomia basc.
El Suprem defensa que és una competència exclusiva de l’estat
El Suprem, en una sentència, argumenta que l’article 149.1.30 de la constitució espanyola estableix que l’estat té la competència exclusiva sobre la regulació de l’homologació de títols acadèmics i professionals, per garantir la igualtat en l’exercici dels drets i deures a tot l’estat. La sentència subratlla que aquest principi és fonamental per assegurar la unitat del sistema universitari i evitar diferències entre comunitats autònomes en l’accés a professions regulades.
A més, el tribunal remarca que el precedent establert per altres sentències del Tribunal Constitucional espanyol reforça aquesta interpretació, determinant que la verificació de les condicions d’expedició i homologació de títols universitaris ha de romandre sota control estatal.
La sentència estableix l’anul·lació completa del reial decret 366/2024 i del seu acord associat, que havia estat aprovat per la Comissió Mixta de Transferències. A més, el Suprem imposa les despeses del recurs al govern espanyol i al basc.