12.12.2022 - 17:46
El nou context de competència a l’alta velocitat i el dèficit acumulat els darrers anys a les operacions conjuntes amb Renfe són els motius que, segons SNCF, van motivar la ruptura de l’aliança. Avui ha sigut el primer dia laborable amb la companyia gal·la operant la línia Barcelona-París, un servei amb el qual esperen captar fins a 800.000 passatgers anuals incrementant la freqüència actual a dos trens diaris i tres a l’estiu. Segons els responsables del servei, un dels objectius és fer que el tren es converteixi en l’opció favorita dels catalans que viatgen a París, a Catalunya Nord o al sud de l’estat francès, trajectes que avui en dia es fan principalment en avió i en cotxe. De fet, per cada viatger en tren n’hi ha vuit en avió.
“Totes les línies que s’inclouen en l’àmbit de la cooperació –amb Renfe– estaven en dèficit des de l’inici de la cooperació i aquest dèficit es va agreujar durant el període de covid”, ha dit la directora de projectes de SNCF a Europa, Caroline Chabrol, durant l’atenció a la premsa. També ha reconegut que el final de l’aliança amb l’empresa espanyola, iniciada el 2013, arriba en un moment en el qual el mercat ferroviari cada volta és més liberalitzat i obert a la competència.
Preguntats per la possibilitat de reprendre la cooperació amb Renfe, des de SNCF apunten que actualment el sector tendeix a una liberalització generalitzada, un context menys favorable a la creació d’aliances entre operadors. Malgrat tot, Chabrol no ha descartat establir cooperacions amb l’estat espanyol a escala capitalista, industrial o comercial, tot i que ha reconegut que ara per ara no s’ha explorat per part de l’empresa francesa.