27.11.2019 - 14:30
L’operadora SNCF i Air Nostrum competiran amb Renfe en les línies del TGV, segons ha decidit avui el consell d’administració extraordinari d’Adif. La resolució, aprovada per unanimitat, tria les empreses Renfe Viajeros, Intermodalidad de Levante (Air Nostrum) i Rielsfera (SNCF) com a pre-adjudicataris per operar les principals línies d’alta velocitat a partir del 14 de desembre del 2020: el corredor Madrid-Barcelona-Perpinyà, la de Madrid amb el País Valencià, i la de Madrid-Sud, que arriba fins a Sevilla i Màlaga. Segons Adif, la liberalització del servei permetrà d’augmentar l’oferta comercial en un 65%.
Cada una de les empreses assumirà un paquet diferent, segones la freqüència. Segons Adif, Renfe és el pre-adjudicatari del paquet A, amb un màxim de cent freqüències diàries en les tres línies; Air Nostrum del paquet B, amb setze trens al dia; i SNCF del C, amb un màxim de cinc. A partir d’ara, els operadors tindran un any per començar a preparar-se i tenir els trens en circulació a partir del 14 de desembre, data en què es liberalitzen oficialment els serveis.
La signatura final dels acords marc està prevista per abans del 15 de març de 2020, i està subjecte a l’aprovació per part de la Comissió Nacional del Mercat de la Competència. A través d’un comunicat, Adif AV ha assegurat que el procés de liberalització dels serveis ferroviaris ha estat un gran èxit, i ha destacat ‘l’enorme interès’ que genera la xarxa espanyola. La liberalització va començar el primer de gener, com marquen les directives del quart paquet ferroviari. El 31 d’octubre va acabar el termini per presentar sol·licituds per l’adjudicació, hi s’hi van presentar sis empreses, de les que finalment Adif n’ha escollit tres.