La síndica de Greuges ha rebut en tres mesos més del doble de queixes sobre Rodalia que en tot el 2024

VilaWeb
18.03.2025 - 14:20
Actualització: 18.03.2025 - 18:03
00:00
00:00

La síndica de Greuges ja ha rebut en aquests tres mesos del 2025 més del doble de queixes sobre Rodalia que en tot el 2024. L’any passat, en va rebre 160, i enguany ja n’ha rebut 397, tal com ha informat la síndica, Esther Giménez-Salinas, durant la presentació de l’informe sobre l’activitat del 2024 de la institució. La majoria de queixes són per retards, falta d’informació i perquè els usuaris se senten maltractats. “En determinades situacions s’entén que puguin passar coses, però no és acceptable la manca d’informació”, ha dit. Ha insistit que el problema no és nou, i ha demanat millores en la infrastructura. Ara bé, davant una transformació de Rodalia que “serà lenta”, la síndica ha subratllat que caldria, com a mínim, millorar la informació i atendre els ciutadans en cas d’incidències. “No diré que l’ajuda és gratuïta, però gairebé ho és”, ha dit Giménez-Salinas, que demana un enfocament més “humà i empàtic” dels serveis i de l’administració envers els ciutadans.

Les queixes i actuacions sobre polítiques socials encapçalen la llista (43%), seguides per les relatives a administració pública i tributs amb un 22% del volum total, i les relatives a polítiques territorials, que han crescut del 15% al 19%. La Sindicatura de Greuges ha dut a terme 22.825 actuacions el 2024. El nombre de queixes i actuacions d’ofici ha augmentat fins a 11.214 i 221 respectivament, mentre les consultes s’han mantingut al voltant de les 11.000.

Entre les queixes rebudes sobre polítiques socials, destaquen les relacionades amb la demora en la tramitació de la renda garantida de ciutadania o la devolució dels ingressos indeguts, seguida per la demora en el reconeixement i revisió del grau de discapacitat i dels serveis residencials i centres d’atenció diürna per a la gent gran. En educació, els principals motius de queixa són relacionats amb l’admissió, la programació de l’oferta i la segregació escolar, l’educació inclusiva i la tramitació d’ajuts, accés i preinscripció en l’àmbit universitari. En salut, destaquen les queixes per les llistes d’espera, que han augmentat un 20% en queixes i actuacions d’ofici.

Respecte a l’administració pública i tributs, segon àmbit amb més intervencions, les xifres s’expliquen per una queixa col·lectiva per la revocació de llicències de diversos clubs socials de cànnabis per part de l’Ajuntament de Barcelona i per una queixa col·lectiva relacionada amb la taxa per la gestió de residus.

Pel que fa a les polítiques territorials, l’augment de les queixes i les actuacions s’explica per deficiències en el servei de Rodalies i regionals, un tema que la Síndica de Greuges remarca que “afecta greument” la mobilitat ciutadana i “posa de manifest mancances en el transport públic”.

Irregularitats en el 45,3% dels casos

Segons l’anuari, la Sindicatura de Greuges ha detectat irregularitats en el 45,3% de les actuacions del 2024, un increment del 10% respecte a l’any anterior. S’han acceptat el 96% de les recomanacions quan s’han trobat irregularitats, un 71,3% plenament i un 24,7% parcialment.

Després d’haver analitzat les queixes i actuacions del 2024, la síndica subratlla que cal millorar l’eficàcia de l’administració perquè això té un impacte en la confiança dels ciutadans i en la seva qualitat de vida. L’anuari indica que cal “redimensionar els serveis” per adaptar-los a la població actual i simplificar tràmits administratius i el temps de reacció i resposta a les demandes dels ciutadans.

Entre les qüestions detectades, la Sindicatura de Greuges assenyala que l’administració és lenta en donar resposta a les necessitats dels ciutadans i que les llistes d’espera per a alguns serveis i prestacions s’han incrementat el 2024. En salut, per exemple, assenyala que hi ha un 9% més de pacients en llista d’espera per a intervencions quirúrgiques i un 18% més per accedir a proves diagnòstiques o consultes externes. També indica que les llistes per accedir a residències per a gent gran i persones amb discapacitat s’han incrementat un 7% i 6,4% respectivament.

La Síndica de Greuges també critica que l’administració és “complicada i excessivament burocràtica”, que sovint fa servir un “llenguatge no prou clar”, i és vista com a “obsoleta”, fent ús de recursos “no sempre adequats”. Per exemple, destaca que el model d’atenció a la gent gran no s’ajusta a les tendències europees i destaca el cronificat problema de Rodalia juntament amb la manca d’un model d’acollida i inclusió dels migrants. Finalment, defensa que l’administració de vegades és absent perquè no s’ha creat una política pública prou robusta per satisfer les necessitats dels ciutadans, i que en alguns casos no es fa una bona gestió dels recursos públics.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor