19.10.2022 - 15:00
La síndica de greuges de Catalunya, Esther Giménez-Salinas, ha reclamat a totes les administracions que la cita prèvia deixi de ser un requisit per accedir a les oficines d’atenció ciutadana. En un comunicat, ha valorat que aquest sistema s’ha generalitzat d’ençà de la pandèmia i ha indicat que tot i que llavors va ser un mecanisme per a modular l’atenció, el context actual és molt diferent. Ha afirmat que pot ser una via preferent d’atenció a les persones, però ha considerat que cal replantejar l’aplicació d’aquest mecanisme, de manera que no es pugui configurar com a un requisit inexcusable que comprometi el dret de les persones a accedir a les oficines d’atenció ciutadana o al registre quan ho necessitin.
La institució ha apuntat que els ciutadans no poden dependre d’obtenir cita prèvia per relacionar-se amb l’administració, sobretot perquè moltes persones tenen dificultats per utilitzar les eines digitals. “Si la cita prèvia esdevé obligatòria i, a més, s’ha d’obtenir per via electrònica, a la pràctica s’està impedint, o dificultant encara més, l’accés a l’atenció presencial a bona part de la població”, explica. Ha apuntat que la normativa no obliga a relacionar-se amb l’administració per via electrònica. Per això, ha reivindicat que l’administració ha de garantir l’atenció presencial a les persones físiques i vetllar per col·lectius més vulnerables.