05.12.2022 - 19:50
El novembre ha estat un mes estrany, econòmicament parlant. Ni bo ni gaire dolent. La combinació de les disparitats en els comportaments sectorials ha acabat fent un mix que no permet una definició clara. Podríem parlar tant d’un manteniment de la davallada com d’un repunt lleuger en alguns sectors dels serveis. De totes maneres, continuem en el pendent negatiu global. Recordem que els preus al consum han moderat molt el creixement, fins al 6,8%, que el mercat laboral ha estat més aviat negatiu, però sense cap exageració, i que el creixement del PIB estatal, en temps real, és del 0,5% trimestral i del 2% anual, segons les estimacions sobre el trimestre actual aportades avui per l’AIReF.
Avui també hem sabut les dades i la valoració que fan els directors de compres (PMI) de l’evolució del mes de novembre per a tot l’estat espanyol. I indiquen que l’activitat econòmica del sector privat va disminuir al novembre per tercer mes consecutiu, però només lleument, atès que la forta caiguda de la producció manufacturera ha estat gairebé contrarestada pel retorn al creixement (molt lleuger) de l’activitat dels serveis, que és el sector predominant. Tal com ha passat amb l’activitat, s’han observat també tendències similars en l’evolució de les noves comandes, perquè un augment marginal en les rebudes per les empreses de serveis ha contrastat amb una altra forta caiguda de les registrades pel sector manufacturer.
Quant als preus, l’augment dels costos de les empreses manufactureres ha disminuït notablement –una bona notícia–, però l’alça s’ha mantingut elevada en els serveis. En canvi, ambdós sectors han experimentat unes fortes taxes d’inflació en els preus de venda. Mentrestant, la confiança sobre el futur es va mantenir molt moderada, encara que va millorar al novembre fins a assolir la seva màxima de cinc mesos.
Vet aquí, a grans trets, què ha aportat de nou l’informe dels PMI. La veritat és que les coses han anat menys malament que no calia esperar, vista la tendència dels darrers mesos. Una cosa que deixa ben clara l’informe és que el mercat està partit en dues parts, amb una que ha surat lleugerament, però que té un gran pes dins l’activitat global, que són els serveis, i una altra, la indústria, on les coses han continuat anant malament, un mes més.
I els serveis a Catalunya sembla que han anat trampejant, sense grans alegries. El Black Friday no ha acabat de funcionar, però els empresaris del sector esperen més de la campanya nadalenca. Avui hem sabut l’evolució del sector comercial amb l’indicador de Comertia. Segons aquest índex, les empreses adherides han tancat el novembre amb un increment de vendes del 8,4% respecte del mateix mes de l’any anterior, i la mitjana de creixement en unitats ha estat del 0,4%, la qual cosa mostra que el comportament del consum durant aquest mes, marcat per la campanya de descomptes del Black Friday, ha estat molt similar al de l’any passat.
Cal dir que aquest increment de facturació del 8,4% és conseqüència de l’augment de preus. De fet, les vendes durant el darrer cap de setmana (del 25 al 27 de novembre), respecte del 2019 –any de referència– s’han incrementat d’un 3,6%. És a dir, en termes reals han estat una mica inferiors. L’informe afegeix que “el resultat es caracteritza per una certa polarització, perquè un 66% de les empreses ha augmentat les vendes respecte del mateix mes del 2021 i un 34% les ha disminuïdes”.
Analitzant les vendes per sectors, es poden observar els creixements més destacats en sectors com lleure i cultura (20,1%), complements de la persona (15,5%) i restauració (14,8%). Cal matisar que els creixements de vendes de lleure i cultura i restauració s’expliquen per les restriccions de cabuda a causa de la covid-19 que hi havia el mateix mes de l’any anterior. Per altra banda, alimentació bàsica (5,8%), llar (5,6%) i alimentació no bàsica (3,3%) creixen de manera més moderada. En canvi, sembla que ha punxat el sector de moda entre els associats a Comertia, atès que ha tingut un retrocés en les vendes (-5,8%).
Cal destacar el fet que es refereix a les vendes en línia, perquè el resultat ha estat d’una disminució del 2,2% respecte del novembre del 2021, cosa que podria interpretar-se com que el Black Friday és una campanya d’impuls a les vendes del canal físic per sobre del canal en línia. En realitat, llevat dels complements personals i moda, la resta de categories d’activitat han registrat decreixements de vendes.
En relació amb el pont de la Puríssima i la campanya de Nadal, les expectatives de consum per part del 77% dels empresaris associats són molt bones, o similars als anys 2021 i 2019. Un 10% diu que la majoria de gent ja ha fet les compres durant la setmana del Black Friday i un 13% manifesta incertesa sobre el comportament del consum, atès que el context d’inflació generalitzada no acompanya al fet que la gent compri. La previsió de vendes dels empresaris de Comertia per al mes de desembre és d’un increment de l’11,4%.
Aquestes perspectives positives van en línia amb les que ha presentat també avui AECOC Shopperview per a tot l’estat espanyol. Segons aquest baròmetre, el 70% dels consumidors afirma que aquest Nadal preveu de gastar igual o més que l’any passat, malgrat el context inflacionista, mentre que tres de cada deu sí que tenen la intenció de retallar el pressupost. L’informe, en canvi, mostra una contenció en la despesa nadalenca respecte de les dades anteriors a la pandèmia, tenint en compte que el 40% de les llars assegura que el seu pressupost per aquest Nadal és menor al que tenien per a les darreres festes prèvies a la crisi sanitària.
Tot i la voluntat de mantenir la despesa prevista, l’informe reflecteix canvis en els hàbits de la compra dels consumidors que tenen com a objectiu minimitzar l’impacte de la inflació sobre la cistella de la compra nadalenca. En aquest sentit, el 52% dels consumidors diu que enguany anticiparà més que altres vegades les compres de Nadal amb la intenció d’aprofitar ofertes i estalviar.
D’altra banda, els consumidors també preveuen de contenir la despesa en el consum fora de casa. Així, Nadal continuarà essent una data amb celebracions sobretot domèstiques, de manera que el 60% dels consumidors diu que durant aquestes dates sortirà menys a dinar a restaurants. Convé destacar també que un 32% assegura que abans de la pandèmia aprofitava les festes de Nadal per sortir de viatge, però que enguany quedarà a casa. Finalment, el baròmetre reflecteix la voluntat dels consumidors de recuperar la compra presencial. Enguany, el 33% dels consumidors augmentarà la compra de regals en línia, set punts menys que fa un any.
En definitiva, com deia al començament, hem passat un mes de novembre difícil de definir i valorar. Veient què diuen els protagonistes passius de les festes nadalenques, sembla que la gent està més disposada a gastar. Si finalment és així, el mes de gener pot tenir una pujada, per a moltes famílies, més forta que el Tourmalet.