12.01.2020 - 21:50
|
Actualització: 13.01.2020 - 10:09
El nou servei Euromed ha entrat avui en funcionament, un trajecte tres quarts d’hora més ràpid i amb connexió directa entre Figueres (Alt Empordà) i el País Valencià. El factor principal que n’escurça la durada és la nova variant de Vandellòs, seixanta-quatre quilòmetres pensats per a la gran velocitat que enllacen Barcelona i el Camp de Tarragona.
En total hi haurà sis trens Euromed entre València i Figueres, quatre en sentit sud i dos en sentit nord. D’Alacant en sortiran quatre que enllaçaran directament amb la Costa Brava, sense necessitat de fer transbord a Barcelona.
Tanmateix, les primeres setmanes de servei hi haurà més freqüència a causa de les promocions de la companyia. El primer tren des d’Alacant surt a les 7.25 i de València a les 7.05; en sentit contrari, de Barcelona, el primer Euromed surt a les 7.15 i des de Girona a les 7.26. De la mateixa manera, el darrer comboi d’Alacant surt a les 17.30 i el de València en direcció al Principat a les 19.15; en canvi, de Barcelona en direcció al País Valencià, el darrer tren surt a les 20.15 i de Girona a les 17.26.
Entre Alacant i Barcelona, el nou servei d’Euromed fa el recorregut en 4 hores i 20 minuts, amb un escurçament que oscil·la entre 40 minuts i 33 respecte del millor temps actual. De València a Barcelona, la duració serà de 2 hores i 35 minuts, una reducció d’entre 45 minuts i 36. I de Castelló a Barcelona, una hora i 55 minuts, entre 45 i 23 minuts menys que fins ara. El nou servei recupera la durada de quan es va inaugurar, el 1997. Quant al preu, Renfe ha aprovat un augment de l’1,1% sobre la tarifa base del TGV, Euromed i Llarga Distància.
Preocupació per la reducció dels trens d’alta velocitat a les Terres de l’Ebre
Amb aquests canvis les Terres de l’Ebre han perdut els quatre trens ràpids Euromed. Ara hi ha un sol tren de gran velocitat, que sortirà a les 6.20 de l’estació de Tortosa i que tornarà a les 18.30 de Barcelona. Unirà totes dues ciutats en poc més d’una hora i mitja. També s’ha modificat l’horari d’un dels sis Talgo que enllacen l’estació central de l’Ebre, l’Aldea-Tortosa-Amposta, amb Tarragona i Barcelona perquè hi hagi dos trens d’aquest servei al matí.
Vista la provisionalitat d’aquesta planificació, que s’ajustarà el primer de març, quan farà un mes i mig que funciona la nova variant, la plataforma Trens Dignes ha organitzat mobilitzacions per reclamar un servei de mínims a les Terres de l’Ebre: quatre trens diaris de gran velocitat en cada sentit, o almenys quatre trens llançadora fins a l’estació del Camp de Tarragona, per enllaçar amb els Avant que vénen de Lleida i Saragossa.
El diumenge 19 de gener a les 11.00 convoquen una concentració de protesta a l’estació de l’Aldea amb el lema ‘Per uns serveis dignes, ni un tren menys’. Diuen que els serveis ferroviaris de distància mitjana a les Terres de l’Ebre no es poden preveure només per facilitar la mobilitat cap al nord. ‘Necessitem trens d’alta velocitat cap al nord del País Valencià. No som un territori aïllat i volem trens que vagin de Tortosa a Castelló, i que vinguin cap aquí des de Benicarló’, diu Josep Casadó, portaveu de Trens Dignes. ‘Permetria de donar vida a l’estació d’Ulldecona, que és l’única del Montsià on els trens poden parar. Parlem de donar servei a la meitat de la població del territori’, ha afegit.
Trens Dignes lamenta que les administracions i forces polítiques d’aquestes comarques ‘acceptin sense condicionants’ que territoris com el Camp de Tarragona tinguin uns serveis ferroviaris inadequats i que els de l’Ebre siguin ‘residuals’.
Més enllà de l’objectiu imminent de millorar el servei de gran velocitat, la plataforma no desisteix de continuar reclamant que es mantingui l’Euromed i que es pugui usar a preus comercials habituals cap a Barcelona i cap a València; que els horaris ‘responguin a les necessitats del territori’; que es dissolgui la Taula de Mobilitat i es creï una Autoritat de Mobilitat Territorial per a les Terres de l’Ebre; que millori la durada dels viatges dels trens de rodalia i regionals; i que es creï una línia de busos, amb parada a l’estació, per connectar amb els trens a l’Aldea.