31.10.2023 - 15:57
|
Actualització: 02.11.2023 - 23:23
El senat francès ha aprovat una proposició de llei que pretén d’anul·lar la validesa de qualsevol document que faci servi l’anomenat “llenguatge inclusiu“. Per a convertir-se en llei, ara aquesta proposta haurà de ser aprovada per l’Assemblea francesa, on els partits conservadors que fins ara han donat suport a la mesura no tenen majoria absoluta.
El text ha rebut el suport de dos-cents vint-i-un senadors, mentre que vuitanta-dos han votat en contra. L’argument que fan servir els defensors de la iniciativa és que el llenguatge inclusiu constitueix un fre a la lectura i a la comprensió de textos escrits.
En un comunicat, la cambra alta ha explicat que consideren que és impossible transcriure oralment els textos que fan servir les grafies pròpies del llenguatge inclusiu i que dificulten la lectura i la pronunciació. A més, pensen que aquest llenguatge és una “amenaça per a la llengua francesa”.
La proposició de llei també vol evitar que aquest llenguatge, que empra fórmules neutres per a evitar la regla tradicional del masculí, s’apliqui en l’ensenyament. A més, també preveu de prohibir-ne l’ús en publicacions impulsades per l’estat.
Macron critica el llenguatge inclusiu
Aquesta votació s’ha fet hores després que el president francès, Emmanuel Macron, defensés les regles acadèmiques de la llengua, enfront del llenguatge inclusiu. També va demanar no deixar-se arrossegar per les modes.
Macron, que inaugurava l’anomenada Ciutat Internacional de la Llengua Francesa, una nova institució de promoció del francès, va criticar les regles del llenguatge inclusiu fent èmfasi en el fet que, en francès, el masculí també exerceix de gènere.
Prohibició en l’educació
Fa dos anys, el ministre francès d’Educació, Jean-Michel Blanquer, va publicar una circular en la qual vetava l’adopció d’aquest tipus de llenguatge en el marc dels programes d’ensenyament. En el text, Blanquer afirmava que constitueix un obstacle a la comprensió de l’escriptura i, per tant, en el procés d’aprenentatge. També destacava que els nens amb certes discapacitats o amb problemes d’aprenentatge serien especialment perjudicats per l’adopció del llenguatge inclusiu.
En aquest sentit, l’Acadèmia de la Llengua francesa es va posicionar clarament en contra del llenguatge inclusiu l’octubre del 2017, titllant-lo de “aberració”.