19.03.2025 - 15:02
|
Actualització: 19.03.2025 - 23:11
Avui s’ha presentat el model avançat d’intel·ligència artificial (IA) per a preveure incidents que han desenvolupat el Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) i el Centre of Innovation for Data tech and Artificial Intelligence (CIDAI). A partir de les dades de 27 milions d’incidències gestionades pel SEM, l’eina, que ha obtingut resultats “molt interessants”, prediu la demanda per adaptar la capacitat de resposta i gestió en cas de possibles emergències. “És un primer pas per a conèixer l’activitat que tindrem i dimensionar-nos per a assegurar que no ens manquen recursos i que no els malmetem quan no són necessaris”, ha destacat Anna Fontquerni, directora del SEM. L’objectiu és aplicar progressivament el model per a planificar millor els efectius a la central o modificar la dimensió i ubicació de la flota d’ambulàncies.
La iniciativa s’inscriu en els Projectes d’Alt Impacte que du a terme el Centre of Innovation for Data tech and Artificial Intelligence en el marc de l’Estratègia d’Intel·ligència Artificial de Catalunya. Aquest projecte, que ha comptat amb la participació del SEM com a promotor del repte, l’ha liderat Eurecat, que, juntament amb la Fundació i2CAT i Huawei, ha desenvolupat la solució innovadora basada en eines d’analítica avançada de dades i IA.
El projecte té l’objectiu de crear una eina predictiva de la demanda que permeti adaptar la capacitat de resposta i gestió del SEM davant de possibles emergències i establir també les bases per a futures innovacions tecnològiques en l’àmbit dels serveis sanitaris de Catalunya. Es tracta d’una solució de predicció del nombre de trucades que rep el SEM en matèria d’emergències mèdiques que vol anticipar els moments de màxima demanda, a fi de poder distribuir els recursos més eficientment i oferir una resposta més ràpida en situacions d’urgència a la ciutadania.
Des del SEM han recordat que cada dia reben entre 8.000 i 10.000 trucades que es tradueixen en 2.500 i 3.500 mobilitzacions d’ambulàncies. Un volum de trucades que implica centenars de professionals diàriament i que en moments de màxima o mínima activitat pot produir desajustos que, predient la demanda, es podrien corregir. “No parlem d’estalvi de recursos, parlem d’eficiència. No és igual rebre 4.000 trucades en un dia tranquil que 14.000 en un pic durant la grip. Això ens obliga a adaptar-nos per a dimensionar l’activitat en tot moment”, ha assenyalat Raimon Dalmau, cap de l’Àrea de Sistemes d’Informació, TIC i Dades del SEM.
“Fins ara hem aconseguit resultats interessants amb la demanda prevista i la real, tot i que encara som en fase d’aprenentatge. A partir d’ara hem de fer que el model aprengui i verificar que dóna respostes fiables en un cicle d’un any”, hi ha afegit Dalmau.
Amb els bons resultats aconseguits, des del SEM estan convençuts que aplicaran progressivament l’eina al conjunt de la seva activitat. A curt termini, per exemple, creuen que servirà per a dimensionar el personal destinat cada dia a la central de Barcelona, i a mitjà termini per a optimitzar el dimensionament i la ubicació de la flota d’ambulàncies al carrer.
Maria Galindo, secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat, ha recordat que fins no fa gaire la IA “semblava no tenir aplicacions clares” per a millorar el dia a dia de la gent i que amb l’eina presentada avui s’ha demostrat que pot ser eficaç per a millorar el funcionament d’un servei tan complex com el SEM. Galindo ha refermat l’aposta del Govern per la transformació digital del conjunt de la societat i per escalar l’ús de la IA a altres serveis.
En la mateixa línia, Joan Mas, director del CIDAI, ha celebrat que l’eina desenvolupada amb el SEM “demostra que les noves tecnologies i la IA són bones aliades per a resoldre problemes concrets a la nostra societat”.