17.06.2024 - 21:40
La Xina és el màxim importador mundial de carn de porc, i el sector porcí català n’és un dels principals beneficiats. De fet, les grans destinacions de carn de porc catalana són la Xina (23%), França (10%) i el Japó (9%). La setmana passada, Brussel·les va anunciar que apujaria els aranzels sobre els vehicles elèctrics xinesos, i la Xina va respondre-hi dient que estudiarien de posar traves a l’exportació de productes porcins europeus. Però aquest anunci pot implicar una davallada econòmica per al sector porcí català?
A petició de la indústria xinesa, el Ministeri de Comerç de la Xina ha començat una investigació per veure si els exportadors de porc de la UE incorren en competència deslleial amb ells. La investigació durarà un any i s’acabarà el 17 de juny de 2025. Caldrà veure com es concreta tot plegat, però l’amenaça ha fet saltar les alarmes del sector porcí català, perquè gran part del seu negoci depèn de les exportacions que fan a la Xina.
Ricard Parés, director de l’Associació Catalana de Porcins (Porcat), relativitza la gravetat de la notícia, i assegura que els productors del sector no ho viuen pas com un drama. “La Xina és una destinació important de la nostra carn de porc, però la principal és el mercat europeu.” Recorda que Catalunya no depèn exclusivament de la Xina, però que, en canvi, la Xina sí que necessita els altres països per a proveir la seva població amb carn de porc: “Tenen molts problemes sanitaris, i a més no tenen el coneixement de producció porcina que tenim en països molt avançats com Catalunya. Per tant, encara depenen de nosaltres i és molt difícil que, aquests anys vinents, la Xina deixi de comprar a casa nostra”, assegura.
Però aquests darrers anys la Xina ha intentat de revertir aquesta situació de dependència amb els altres països, i ha reduït les importacions de carn porcina: “Fa temps que els xinesos miren de ser menys dependents dels altres països i de millorar la seva producció interna”, explica Parés. Darrerament, Catalunya ha exportat una mica menys de 300.000 tones de carn porcina a la Xina, cosa que equivaldria, aproximadament, a un valor d’uns 600 milions d’euros.
“D’aquestes xifres positives per al nostre país ens en recordem quan vénen problemes. En canvi, quan nosaltres demanem a l’administració, sobretot a la catalana, que doni suport a aquest sector, més aviat hi trobem poca receptivitat –diu Parés–. Ara es parla d’aquest problema de la Xina, i ens espantem perquè veiem les orelles al llop, però podríem parlar de moltes més coses que afecten el sector: uns costos elevadíssims de producció, una normativa europea molt estricta… Tot això són factors que van dificultant el treball del dia a dia d’aquest sector.”
En tot cas, demana que l’administració estigui a l’altura i que faci un bon paper de negociació amb les autoritats xineses, per evitar que el sector porcí català en surti mal parat. “Ara, més que mai, necessitem que es defensi el sector porcí”, diu.
La guerra comercial contra el vehicle elèctric xinès s’infiltra al cor de la transició energètica