05.08.2015 - 10:17
|
Actualització: 05.08.2015 - 12:46
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, considera que el pressupost de l’estat del 2016 és la prova que el model de relació entre Catalunya i l’estat espanyol s’ha ‘esgotat’. ‘S’ha de repensar de dalt a baix’, ha dit, i ha lamentat que els ministeris de Foment socialistes i populars hagin fet de les inversions en infraestructures ‘un tema polític’ i d’equilibri territorial, sense tenir en compte els aspectes socials. En una entrevista a RAC1, Vila ha dit que s’han posat d’acord en les necessitats ‘urgents’ per a Catalunya però el ministeri les ha dotades ‘insuficientment’. ‘El pressupost és condicionat i marcat per prioritats que no són les nostres’, ha resumit a Catalunya Ràdio.
Segons Vila, el pressupost estatal havia de resoldre dèficits que s’havien estancat amb el pas dels anys, i que no s’havia fet amb la determinació que hauria calgut.
Pel conseller, és evident que no hi ha hagut manera de reconduir unes necessitats urgents per a remuntar dèficits en infraestructures. ‘Es recullen tots els temes però es doten insuficientment’, ha reblat, i considera que amb les xifres del 2016 ‘d’aquí a 20 anys encara se’n parlarà’. Alhora, troba ‘fatigants’ i ‘improductius’ els processos de negociació amb el govern espanyol.
Un govern espanyol ‘entossudit’ en l’alta velocitat
El conseller Vila ha criticat que el govern espanyol estigués entossudit a estendre la xarxa d’alta velocitat per tot el territori espanyol, fins i tot a espais on no tenia sentit, amb una partida de 4.000 milions d’euros. Per contra, inverteix 300 milions i prou a la xarxa de rodalia. ‘Aquests fets confirmen que hi ha prioritats desenfocades’, ha dit.
Alhora, pensa que la partida destinada als accessos ferroviaris al port no permetrà que siguin una realitat aquesta legislatura i lamenta la ‘paradoxa’ i el ‘coll d’ampolla’ que s’originarà per la manca d’inversions al corredor mediterrani.
Unió del tramvia per la Diagonal
Quan li han preguntat per la unió dels dos trams del tramvia a Catalunya Ràdio, el conseller ha assegurat que hi havia acord entre la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, perquè calia donar una ‘solució de continuïtat’ entre Tram Baix i el Tram Besòs. ‘L’emplaçament físic i el mitjà de transport per a fer-ho és una qüestió estrictament municipal’, ha dit en la línia de l’explicació del president de la Generalitat, Artur Mas.