09.12.2022 - 08:14
|
Actualització: 11.12.2022 - 22:47
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha dit que la canonada submarina H2Med pensada per a transportar hidrogen verd i que va sorgir com a alternativa al gasoducte MidCat, costarà 2.500 milions d’euros i que estarà acabada l’any 2030. Ho ha anunciat avui en una compareixença a Alacant en el marc de la IX Cimera EU-MED9, juntament amb la presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen; el president francès, Emmanuel Macron, i el president de Portugal, António Costa. La previsió és que l’estat espanyol, l’estat francès i Portugal presentin el projecte davant la Comissió Europea abans del 15 de desembre i així rebre fons europeus, que podrien arribar a cobrir la meitat del cost total de la infraestructura.
La reunió trilateral s’ha fet a mig matí, abans no comenci la cimera euromediterrània, cap a quarts de quatre de la tarda i que reunirà els estats mediterranis del sud d’Europa, a part dels esmentats, Itàlia, Xipre, Malta, Grècia, Eslovènia i Croàcia.
L’hidrogen verd, la condició per a poder accedir a fons europeus
Ara per ara, la previsió és que els implicats portin el projecte a Brussel·les abans del 15 de desembre, data en què s’acaba el termini de la convocatòria per a poder obtenir ajudes europees. Aquestes ajudes poden cobrir entre un 30% i un 50% del cost total de la infrastructura, però la condició indispensable per a rebre diners de Brussel·les és que es dediqui al transport d’energia verda, per això Sánchez ha descartat el gas. Fonts del govern espanyol diuen que treballen per aconseguir el màxim de finançament comunitari i, en aquest sentit, qualifiquen la presència de la dirigent comunitària a la reunió com una mostra de bona voluntat per part de la Comissió Europea.
Malgrat que en un primer moment es va especular que la infraestructura podria transportar gas en una primera fase, el govern espanyol insisteix que la proposta en què es treballa a hores d’ara és el del transport exclusiu d’hidrogen verd. Respecte de l’enllaç energètic entre Celourico da Beira (Portugal) i Zamora (Espanya), ja existent i que ha de formar part d’aquest corredor verd, sí que es preveu que, en una primera fase, pugui transportar gas.
L’H2Med no serà la solució a les conseqüències de la guerra d’Ucraïna
Sobre els terminis, fonts del govern espanyol es pronuncien en la mateixa línia que la ministra de Transició Energètica espanyola, Teresa Ribera, fa unes setmanes, quan va admetre que la canonada entre la capital catalana i Marsella no començaria a funcionar abans del 2030. En aquest sentit, aquestes mateixes fonts subratllen que la infrastructura no és pensada per a pal·liar l’actual crisi energètica que viu Europa derivada de la guerra d’Ucraïna, sinó per a contribuir en l’acceleració de l’ús de les energies renovables.
Més enllà del propòsit final de la canonada, l’executiu espanyol també admet que els terminis poden variar perquè depenen dels processos de tramitació dels projectes d’interès comunitari (PCI, per les sigles en anglès), que acostumen a ser llargs i complexos.